Sökning: "praxisgemenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade ordet praxisgemenskap.

  1. 11. Kvinnor – investera mera! : En kvantitativ studie om hur aktier och privatekonomi utspelar sig på Facebook

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Evelina Berglund; Isabelle Brandt; [2021]
    Nyckelord :Separatism; online communities; facebookgrupper; aktier; privatekonomi; feminism; social marginalisering; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : Problemformulering och Syfte: Ämnet som huvudsakligen har undersökts i studien är kommunikation i online communities, digitala grupper på internet. Problemet som vi stött på och avgränsade oss till under detta ämne var sexism inom digital kommunikation. LÄS MER

  2. 12. Man kan helt enkelt inte spela Bach på elbas, eller? : Elbasisters motivation till lärande av Bachs cellosviter.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carlos de Rada Moniz; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bachs cellosviter är ofta föremål för lärande för elbasister. Detta trots att verket skrevs för över två hundra år sedan och elbasen bara har funnits sedan mitten av 1900-talet. Verket är skrivet för en cello, ett instrument som inte har mycket gemensamt med elbasen. LÄS MER

  3. 13. Enskild och gemensam instrumentalundervisning : Gymnasieelevers beskrivningar av kombinationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Daniel Persson Caesar; Rasmus Tholin; [2021]
    Nyckelord :Gruppundervisning; enskild undervisning; instrumentalundervisning; ramfaktorer; motivation; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnade att undersöka hur gymnasieelever beskriver kombinationen av enskild och gemensam instrumentalundervisning i deras huvudinstrument samt hur de motiveras i de olika lektionsformerna. I bakgrunden presenteras tidigare forskning som anknyter till instrumentalundervisning och dess former. LÄS MER

  4. 14. ”INTRODUKTIONEN SER MER STRUKTURERAD UT PÅ PAPPER” En kvalitativ studie om nyanställdas beskrivningar av deras arbetsintroduktion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Linda Johansson; Jonathan Juhlin; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanställda; praxisgemenskap; self-efficacy; situerat lärande; socialisation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur universitetsanställda, som blivit anställda under de senaste 12 månaderna, erfar och tolkar organisationens checklista för nyanställda, socialisationsprocessen samt lärandet på sin nya arbetsplats. Teori: Det sociokulturella perspektivet såsom det beskrivs utifrån Säljö samt att det breda begreppet socialisation beskrivs och mynnar ut i ett fokus på socialisationsprocessen och socialisationsstrategier. LÄS MER

  5. 15. GAMLA LÄRARE, NYA LÅTAR : En studie om fenomenet Taste freeze bland lärare pågymnasie- och Kulturskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Klas Jansson; [2020]
    Nyckelord :Låtval; ensemble; Taste freeze; praxisgemenskap och musikpedagogik;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien har jag tittat närmare på de låtval man gör inom ämnet ensemble på gymnasieskolan och Kulturskolan. Jag har med hjälp av praxisgemenskap som teori och semistrukturerade intervjuer som metod av tre gymnasielärare, två lärare på Kulturskolan och en lärare på ett högstadium med musikinriktning sökt svar på följande forskningsfrågor: I vilken utsträckning uppdaterar lärare sin ensemblerepertoar med samtida låtar? Vad anser ensemblelärare om samtida musik ur ett pedagogiskt perspektiv? Vilka faktorer påverkar vad som används som undervisningsmaterial på ensemble lektionerna? Det jag fann var att det inom gymnasieskolan var få gånger det användes samtida låtar men att det var mer blandat på kulturskolan. LÄS MER