Sökning: "praxisgemenskap"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade ordet praxisgemenskap.

  1. 21. Irländsk musik med rätt teknik : En studie i lärandet av irländsk traditionell musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Solveig Bömer-Schulte; [2019]
    Nyckelord :Irish traditional music; master-learning; socio-cultural perspective; bow; cultural tools; practice community; irländsk traditionell musik; mästarlära; sociokulturellt perspektiv; stråke; kulturella redskap; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att observera mitt lärande i studerande av irländsk musik. Studiens metod är att genom en mästare, lära repertoar som förmedlar stiltypiska drag. Som teoretisk utgångspunkt för studien har det sociokulturella perspektivet med fokus på mästarläran valts. LÄS MER

  2. 22. Virtuell verklighet som ett verktyg för tankfulla reflektioner inom digitala spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Aziz Mehmedovic; Anes Sabanovic; [2019]
    Nyckelord :virtual reality vr ; games for change; digital games; video game design; horticulture; virtuell verklighet vr ; games for ghange; digitala spel; speldesign; hortikultur.;

    Sammanfattning : Med detta kandidatarbete så prövar samt undersöker vi möjligheterna till en “praxisgemenskap” inom Games for Change genom digitala spel med tekniken virtuell verklighet (VR). Genom prövningen i sig så testar sig denna undersökningen fram med en stark analysmetod från spelbranschen. LÄS MER

  3. 23. Irländsk Folkmusikwannabe : En självstudie i att appropriera irländsk ornamentik på fiol

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Evelina Höglund; [2018]
    Nyckelord :Irish trad music; ornamentation; sociocultural perspektive; master – apprentice teaching; journal; video observation; fiddle; professional identity; practice community; irländsk folkmusik; ornamentik; sociokulturellt perspektiv; mästarlära; loggbok; videoobservation; fiol; yrkesidentitet; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska mitt egna lärande i processen med att appropriera den ornamentik som är en central del i den irländska folkmusikkulturen. Syftet stärks med följande forskningsfrågor: Med vilka redskap tillägnar jag som lärling mig ornament från den irländska folkmusiktraditionen? samt I vilken utsträckning har jag approprierat irländsk ornamentik efter en period på tio veckor? Arbetet är baserat på ett sociokulturellt perspektiv med stark betoning på mästarläran. LÄS MER

  4. 24. Från fiol till vibrafon : Att spela svensk folkmusik på ett för genren främmande instrument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sofia Tåhlin; [2018]
    Nyckelord :Traditional music; folkmusic; vibraphone; cultural tools; sociocultural theory; decentered master-learning; Gehörsmusik; folkmusik; vibrafon; kulturella redskap; sociokulturellt perspektiv; decentrerad mästarlära;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka min lärandeprocess när jag på det melodiska slagverksinstrumentet vibrafon studerar in tre folkmusiklåtar på gehör utifrån ljudinspelningar. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet och den decentrerade mästarläran. LÄS MER

  5. 25. Vägar till skulpturalt språk och rumskänsla : Gymnasielärares uppfattningar om didaktik   för tredimensionellt skapande i ämnet Bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Pernilla Wiechel; [2017]
    Nyckelord :diskurs; praxisgemenskap; spatial intelligens; textualiserad kunskapssyn; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att synliggöra vilka uppfattningar några lärare på gymnasiets estetiska program har om sin undervisning i tredimensionellt skapande i ämnet Bild. Studien beskriver också tredimensionellt skapande som ett språk bland andra språk som elever kan erövra, med stöd i konstnärlig forskning. LÄS MER