Sökning: "praxisgemenskaper"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade ordet praxisgemenskaper.
11. Praxisgemenskap av tonsättare – en studie av kompositionsutbildningen på en folkhögskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Den här studien uppstod ur behovet av studier om kompositionsundervisning på högre nivå. Syftet var att undersöka hur lärarens och elevernas roller gestaltar sig i en kompositionsutbildning på en folkhögskola. LÄS MER
12. Ecological Sustainability Potential for Cloud solutions
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : First and foremost, this is a Master Thesis from two students at The Royal Institute of Technology, graduating with a Master in Science and Education. The thesis is investigating the development potential in intersection between cloud solutions, ecological sustainability and education. LÄS MER
13. BEDÖMNING AV TEXT PÅ PAPPER ELLER SKÄRM En studie av hur en bedömningspraktik påverkas av huruvida elevtexter läses från papper eller skärm
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : I denna uppsats presenteras en studie av en bedömningspraktik vid nationella prov i engelska, och hur denna påverkas av huruvida lärarna bedömer elevtexter utskrivna på papper eller från skärm. Enligt riksdagsbeslut skall från och med hösten 2018 skrivdelar vid nationella prov genomföras på en digital enhet med låst skrivyta och elevsvar skall anonymiseras. LÄS MER
14. Arga killar och Kära tjejer : En undersökning av genusframställningar i ungdomslitteratur
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Skolan idag ska ha ett medvetet genusperspektiv på undervisningen och ska ifrågasätta normer och föreställningar om kön (Skolverket 2018, ss. 2–3). Detta blir extra viktigt i högstadiet då det är i tonåren som barn börja gruppera sig och praxisgemenskaper växer fram. Paechter (2007, s. LÄS MER
15. Whose Story? : Exploring communicative practices among international development organisations using learning approaches designed for complex situations
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : The context in which international development work takes place is often complex and requires learning approaches which pay attention to complexity. Change is unpredictable when development is viewed as a process including multiple actors with their changing relationships and boundaries. LÄS MER