Sökning: "praxisnära metod"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden praxisnära metod.

  1. 1. Det står ju inte i texten... : En Learning Study om högläsning som verktyg vid undervisning av läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Qvennerstedt; [2019]
    Nyckelord :variationsteori; kritiska aspekter; praxisnära metod; svenskundervisning; läsförståelse; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att med stöd av variationsteorin undersöka vad högläsning av skönlitteratur kan bidra med i undervisning av läsförståelsestrategier. Syftet besvaras genom följande syftesfrågor: Vilka är för den valda elevgruppen de kritiska aspekterna vid undervisning om läsning ”mellan raderna”. LÄS MER

  2. 2. Hur kan jag förstå? Praxisnära studie om SPSM:s studiepaket-NPF och dess användbarhet i skolans vardagsarbete

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Studien avser att undersöka hur Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) studiepaket om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF (2016) kan leda till ökad kunskap och förståelse hos personalen i mötet med elever som inte passar in i skolans mall. Detta gjordes genom frågeställningarna; Hur beskriver pedagogerna att formen, kollegial handledning utifrån SPSM:s studiepaket-NPF, ledda av en specialpedagog, lett till ökad kompetens och förståelse för olika behov runt NPF och liknande svårigheter? Hur beskriver pedagogerna att innehållet i studiepaketet påverkat eller kommer att påverka bemötande och förhållningssätt? Om studiepaketet lett till ökade kunskaper och förståelse, hur beskriver pedagogerna att det visar sig i undervisning och i vardagsarbetet med eleverna? Om inte studiepaketet lett till ökade kunskaper och förståelse, vad behöver pedagogerna istället?Teori: Studiens praxisnära inriktning i form av kollegialt lärande, gjorde det sociokulturella perspektivet till ett naturligt val för min teoretiska referensram, genom dess fokus på lärande och kommunikativa processer. LÄS MER

  3. 3. Arbetet med ungdomar som utmanar i naturbruksskolor

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Torbjörn Pihl; [2017]
    Nyckelord :Multimodala; multiprofessionella; lågaffektiva; praxisnära.;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar upp hur några naturbruksskolor arbetar med elever som utmanar skolan. Jag har använt mig av en kvalitativ metod. Jag har valt att använda mig av fokusgrupper och observationer som grund för min datainsamling. LÄS MER

  4. 4. Bilder i grundsärskolans undervisning : Möjlighet eller hinder för god lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Torngren; Klara Hellberg; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; lärare; undervisning; skola; utvecklingsstörning; grundsärskola; träningsskola; aktionsforskning; AKK; bildstöd;

    Sammanfattning : I yrket som lärare i grundsärskolan förekommer arbetet med bilder i undervisningen, så kallat bildstöd, som en naturlig och viktig del av vardagen. Syftet med denna studie var att undersöka hur bilderna används som redskap i undervisningen genom att ge svar på följande frågor: - Vad är det som kan utvecklas så att användandet främjar lärmiljön och faktiskt blir ett stöd? - Vilka faktorer av bildstödsanvändandet hindrar en god lärmiljö? - Kan samverkan mellan lärare i grundsärskolan förändra förutsättningarna för bildstödsanvändandet så det verkar gynnade för undervisningen? För många elever med utvecklingsstörning är bilder ett redskap som används för kommunikation, ett hjälpmedel för att få struktur och en väg till att utveckla andra kommunikationsformer. LÄS MER

  5. 5. Att sjunga starkt och svagt - en learning study i grundskolans årskurs tre

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Petra Assarsson; [2016]
    Nyckelord :learning study; musik; sång; praxisnära forskning; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka aspekter elever i årskurs tre behöver uppmärksammas på för att kunna sjunga starkt och svagt. Syftet är också att för läraren utveckla kunskaper om praxisnära forskning. LÄS MER