Sökning: "pre-school teacher"

Visar resultat 16 - 20 av 209 uppsatser innehållade orden pre-school teacher.

  1. 16. Bilderböcker som pedagogiskt verktyg för att förklara kemisk energi : En innehållsanalys av hur kemisk energi beskrivs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristine Sannum Haraldstad; [2022]
    Nyckelord :Chemical energy; children’s literature; language; pre-school; science; Barnlitteratur; förskola; kemisk energi; naturvetenskap; språk;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how picture books can be used in understanding of chemical processes through teaching practices in pre-schools. More specifically, the study aims to contribute with knowledge about how chemical energy is described and related to in picture books intended for children between 3 and 5 years old. LÄS MER

  2. 17. Flerspråkighet och förstaspråk : En kvantitativ studie av förskolpedagogers uppfattningar om arbetet i förskolans utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofie Skill; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; First language; Preschool; Preschool teacher; Survey; Flerspråkighet; Förstaspråk; Förskola; Förskolpedagog; Enkät;

    Sammanfattning : Studien syftar till att kartlägga förskolpedagogers uppfattningar om deras arbete- och utveckling av flerspråkighet och flerspråkiga barns förstaspråk i utbildningen. Samt i vilken omfattning flerspråkiga pedagogers språkliga resurser i andra språk än svenska tillvaratas i utbildningen. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares uppfattning av rörelsekultur i förskolans verksamhet : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens uppfattningar och syften inom rörelsekultur hos barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Israelsson; Sandra Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; Preeschool; Movement culture; Fysisk aktivitet; Förskola; Rörelsekultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra förskollärares uppfattningar kring rörelsekulturer i förskolan: Vi har använt oss av metoden med halvstrukturerade intervjuer med åtta utbildade förskollärare för att få en så tydlig bild som möjligt av deras uppfattningar. I intervjuerna ställde vi öppna frågor med möjlighet till uppföljningsfrågor. LÄS MER

  4. 19. Matematik i barnens lek : En kvalitativ studie om hur pedagoger undervisar matematik i förhållande till leken

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marie Bergqvist; Shorok Hashim Mohammed; [2021]
    Nyckelord :Kindergarten; children; mathematics; playing; preschool; teacher’s role; participation; presence; and activity; förskola; lek; matematik; pedagog; pedagogers delaktighet och närvaro;

    Sammanfattning : In this study we aimed to investigate preschool teachers' perceptions of mathematics in relation to play. And what pre-school teachers have to say about their active presence about children's mathematical learning. In addition, we also want to investigate how they describe that mathematics in both planned and spontaneous play is implemented. LÄS MER

  5. 20. Det oföljsamma barnet : En kritisk diskursanalys av pedagogers tal om emotionella avvikelser hos barn i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Caroline Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Child health; Discrimination; Inclusive education; Professional vision; Stigmatization; Barnhälsa; Diskriminering; Inkludering; Professionell blick; Stigmatisering;

    Sammanfattning : Nya examensmål har nyligen utformats för samtliga förskollärarutbildningar i Sverige. Dessa trädde i kraft den första januari i år, 2021, efter att regeringen konstaterat att skolan måste möta barn i neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD, på ett bättre sätt genom utökad kompetens på området. LÄS MER