Sökning: "pre-school teacher"

Visar resultat 21 - 25 av 209 uppsatser innehållade orden pre-school teacher.

  1. 21. Rytm och musik i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om hur rytm och musik används som språkutvecklande verktyg i F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Jennifer Doverfors; [2021]
    Nyckelord :music; rhythm; Swedish lessons; year F-3; teachers; language development; musik; rytm; svenskundervisning; årskurs F-3; lärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : I grundlärarutbildningen för förskoleklass och årskurs 1–3 undervisas om musikens positiva inverkan och hur musik kan användas som ett pedagogiskt verktyg i svenska. Trots detta upplever jag att musik och rytm användas enbart i gruppstärkande syfte under den verksamhetsförlagda utbildningen. LÄS MER

  2. 22. ”Det är ju det hela skolgången syftar till: att förbereda för ett kommande yrkesliv” : ”Det är ju det hela skolgången syftar till: att förbereda för ett kommande yrkesliv”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christin Sannefur; Ulrika Ring; [2021]
    Nyckelord :study and career guidance; compulsory school; teachers perspective; wide career guidance; studie- och yrkesvägledning; grundskola; lärarperspektiv; vid vägledning;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskola, förskoleklass och fritidshem 2011 står det att skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola kan göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning. Forskning inom studie- och yrkesvägledning visar på stora brister hur området integreras i skolan. LÄS MER

  3. 23. Hållbarhetsundervisning i förskolan : Förskollärarens didaktiska val i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :salamatu Tholley; [2021]
    Nyckelord :Barnens utbildning; bilderböcker; hållbarhetaktiviteter; nyanlända barn; återvinning;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute further knowledge about preschool teachers' didactic choices when they plan and implement teaching in of sustainability and more precisely shed light on how preschool teachers adapt their work to promote newly arrived children's knowledge of sustainability. Eight preschool teachers from four preschools participated in the study. LÄS MER

  4. 24. “När barnen själv förstår sambandet och ser kopplingen själv, det är så häftigt! -Det är därför man jobbar med det här.” : En kvalitativ studie om hur siffror och tal realiseras samt synliggörs i verksamheten ur fem förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Rustas; Maja Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Numbers; pre-school teacher; interview; observation; mathematics; Siffra; tal; förskollärare; intervju; observation; matematik;

    Sammanfattning : Siffror och tal är något som finns runt om oss i samhället. Barn stöter på siffror och tal i hemmet och förskolan på olika sätt, medvetet eller omedvetet. I förskolan är matematik ett ämne som cirkulerar aktivt i dagens verksamheter. LÄS MER

  5. 25. Från flerspråkig till enspråkig : En diskursanalysav olika språks utrymme i framskrivningen av Läroplan för Förskola 2018

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Amanda Lundgren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : All municipal and independent Pre-School’s in Sweden follow the Curriculum for the Preschool 2018 (Skolverket). The Pre-School is to reflect a holistic view of the child, the child’s needs and the education is to be formed so that care, development and learning form an entirety. LÄS MER