Sökning: "preceptorship"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade ordet preceptorship.
11. Peer learning under specialistsjuksköterskeutbildningen inom intensivvård : - ett handledarperspektiv
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Peer learning är en handledningsmetod, som tydliggör anknytningen mellan teoretisk och praktisk kunskap samtidigt som ett större antal studenter kan erbjudas verksamhetsförlagd utbildning. Därför vore det av intresse att undersöka om det är en tillämpar metod i specialistsjuksköterskeutbildningen mot intensivvård. LÄS MER
12. Sjuksköterskors upplevelser av att handleda studenter i studentsal
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : SAMMANFATTNING Det senaste årtiondet har antalet utbildningsplatser på kandidatprogrammet i omvårdnadsvetenskap successivt ökat på landets högskolor och samtidigt har sjukhusen haft svår att tillsätta vakanta sjukskötersketjänsterna. Studentsalar har implementerats på utvalda vårdavdelningar med både pedagogiska avsikter och med avsikt att skapa platser för de sjuksköterskestuderande vid deras verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER
13. De handledande sjuksköterskornas upplevelse av sitt arbete på Utvecklande och Lärande Vårdenheter (ULVE)
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : .... LÄS MER
14. Handledande sjuksköterskors upplevelser av peer learning - En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Klinisk undervisning är en viktig del av sjuksköterskeutbildningen och den vanligaste handledningsmodellen kallas preceptorship där en student följer en handledare. En annan modell, peer learning, används på en geriatrisk avdelning på ett sjukhus i norra Sverige. LÄS MER
15. Sjuksköterskestudenters upplevelser av bemötande från handledare och personalgrupp på verksamhetsförlagd utbildning : En intervjustudie med sjuksköterskestudenter i termin två
Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskestudenter kan känna sig sårbara i början av sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) och kan påverkas både positivt och negativt av bemötandet från både handledare och övrig personalgrupp. Syfte: Att undersöka sjuksköterskestudenters upplevelser av bemötande från handledare och övrig personalgrupp och hur detta påverkar förmågan att utföra omvårdnad, samt studenternas upplevelse av studentrollen. LÄS MER