Sökning: "pree school"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden pree school.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med språkutvecklin i förskolan med svenskspråkiga och flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Carola Ram Svärd; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; language learning; pree school; language development; svenska som andraspråk; förskola; språkutveckling; flerspråkighet; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how preschool teachers work with language development regarding children who speak Swedish as their mother tongue as well as children with other first language. This thesis will also examine how the teachers look upon their mission to help the children in their language development both regarding the Swedish language as well as a pontential other first language. LÄS MER

  2. 2. Att göra genus i sagor : En analys av genus och maktförhållanden i utvalda barnsagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Schyman; [2021]
    Nyckelord :fairy tales; gender; poststructuralist perspective; pree school; stereotypes; förskola; genus; normkritik; poststrukturalism; sagor;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att analysera hur genus görs i sagor som blir lästa i förskolan. I min studie analyserar jag folksagor och konstsagor från 1800-talet samt moderna sagor. Metoden jag använder är kvalitativ litteraturanalys med ett poststrukturalistiskt perspektiv på genus. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares sätt att möta barn i koncentrationssvårigheter i inomhusmiljön : Miljön och pedagogers påverkan på barns utveckling och koncentrationsförmåga

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Arijana Gashi; Rima Akan; [2019]
    Nyckelord :pree-school; concentrations difficulties; environment; pedagogue; pree-schooler society;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore the way teachers in pree-school are relating to and working with pre-schoolers in concentration difficulties in the indoor environment. We have chosen to study if pedagogues are working in a way where they are trying to help the children or if they are considering concentration difficulties as existing within the child. LÄS MER

  4. 4. Barns lek, att närvara eller inte närvara, det är frågan : förskollärares berättelser om barns lek

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Wik; Stephanie Giuffrida; [2018]
    Nyckelord :Förskollärarens roll; Barns lek; Lek-aktör; Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Skolifiering;

    Sammanfattning : Förskolans arbetssätt där omsorg, fostran och lärande ständigt arbetats i symbios med varandra, har nu utmanats genom att förskolans läroplan reviderades i motivering till att utbildning och utveckling allt mer fått ta plats. Syftet med studien blir därför att få en uppfattning om hur förskollärare ser på sin egen delaktighet och närvaro i barns lek genom personliga intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Rocka sockorna 365 dagar om året : En kvalitativ litteraturanalys om hur barn med funktionsnedsättning framställs i fyra olika bilderböcker riktade till barn i förskoleåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Susanne Husberg; [2018]
    Nyckelord :disability; children s literature; picture-books; autism; ADHD; Down syndrome; pre-school; Nikolajeva; Bergström; Lannerberth; Carlsson; Rydell; funktionsnedsättning; barnlitteratur; bilderböcker; autism; ADHD; Downs syndrom; förskola; Nikolajeva; Bergström; Lannerberth; Carlsson; Rydell;

    Sammanfattning :   Syftet med denna kvalitativa litteraturanalys var att undersöka hur neuropsykiatrisk och intellektuell funktionsnedsättning skildras i fyra olika bilderböcker som är riktade till barn i förskoleåldern. Resultatet av analysen visar att tre av bilderböckerna skildrar både negativa och positiva aspekter av funktionsnedsättningen, med ett visst fokus på de positiva. LÄS MER