Sökning: "premium företag"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden premium företag.

  1. 1. Kapitalkostnadsberäkning och investeringsbedömning i några dominerande svenska industri- och fastighetsföretag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Rudy Younan; Isak Kander; [2023]
    Nyckelord :Accounting Rate of Return; ARR; Avkastningskrav; Capital Asset Pricing Model CAPM ; Capital Budgeting; Company Wide Discount Rate; Corporate Discount Rates; Cost of Capital; Cost of Equity; Discount Rate; Hurdle Rate; Hurdle Rate Premium; Internal Rate of Return; Investeringsbedömning; Kalkylränta; Market Risk; Market Risk Premium; Net Present Value NPV ; Payback Method; Payback Time; Profitability Index; Project Specific Discount Rate; Risk-free Rate RRR ; Social Discount Rate; Unique Discount Rate; WACC; WACC Fallacy;

    Sammanfattning : Bakgrund: Betydelsen av investeringsbedömningen kan inte överbetonas till följd av dess långsiktiga fördelar för företagets giltighet och operativa funktionalitet. Beräkningsmetoder som används för investeringsbedömning bistår med nödvändig kunskap för att underlätta beslutsfattande samt för att skapa sig en tydligare bild över det föreslagna investeringsprojektet. LÄS MER

  2. 2. Mot ett mer hållbart lantbruk : En kartläggning av hur livsmedelsaktörer arbetar med miljömässig hållbarhet på gårdsnivå.

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Charlie Simonsson; Julia Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :synergier; hållbart lantbruk; hållbar utveckling; livsmedelssektorn; Synergies; agriculture; sustainability; sustainable development; food sector; Science Based Targets; hållbarhet; intressentteorin; marknadsmix; legitimitet;

    Sammanfattning : Förhöjda havsnivåer, extremväder, översvämningar och skogsbränder är några av de konsekvenser som hotar vår planet på grund av klimatförändringarna. Denna oroande utveckling har lett till en ökad uppmärksamhet kring hållbar utveckling, inte bara i Sverige utan även globalt. LÄS MER

  3. 3. Sustainable Practices within the Real Estate sector : An analysis investigating the impact of sustainability practices within Real Estate companies in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Sanna Backenroth; Nicol Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Sustainable investment; ESG; energy certification; property valuation; Hållbara investeringar; ESG; miljöcertifiering; fastighetsvärdering; fastighetsmarknaden;

    Sammanfattning : The awareness of ESG (environmental, governance, social) has risen significantly during the last decade. The construction and real estate industry represents 21 % of the negative climate emissions in Sweden, highlighting the crucial role of property owners in achieving a climate-neutral society. LÄS MER

  4. 4. Om Mäklarens Personliga Ansvar skulle Avskaffas

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Mattias Karhi; Daniel Hansson; [2023]
    Nyckelord :Personligt ansvar; mäklare; skadeståndsansvar; principalansvar; fastighetsmäklarföretag;

    Sammanfattning : Fastighetsmäklare har länge haft personligt ansvar för bland annat fel, missuppfattningar och utelämnad information, som sker under försäljningsprocessen. Det finns däremot en pågående debatt om huruvida en mäklares personliga ansvar skulle avskaffas. LÄS MER

  5. 5. Konsten att skapa ett varumärke : En kvalitativ studie om hur skandinaviska modevarumärken inom premiumsegmentet arbetar med varumärkesbyggande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ana Ristic; Lina Jörnhammar; Tove Höög; [2023]
    Nyckelord :brand; branding; brand identity; product mix; premium brand; fashion industry; varumärke; varumärkesbyggande; premiumvarumärke; varumärkesidentitet; produktmix; modeindustrin;

    Sammanfattning : Den globala modeindustrin är idag en av de mest konkurrenskraftiga branscherna i världen där särskilt premiumsegmentet har haft stor tillväxt på senare tid. I takt med att det regelbundet tillkommer nya företag på marknaden är det svårt för företag att särskilja sig från sina konkurrenter. LÄS MER