Sökning: "premiumvarumärken"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet premiumvarumärken.

  1. 1. Konsten att skapa ett varumärke : En kvalitativ studie om hur skandinaviska modevarumärken inom premiumsegmentet arbetar med varumärkesbyggande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ana Ristic; Lina Jörnhammar; Tove Höög; [2023]
    Nyckelord :brand; branding; brand identity; product mix; premium brand; fashion industry; varumärke; varumärkesbyggande; premiumvarumärke; varumärkesidentitet; produktmix; modeindustrin;

    Sammanfattning : Den globala modeindustrin är idag en av de mest konkurrenskraftiga branscherna i världen där särskilt premiumsegmentet har haft stor tillväxt på senare tid. I takt med att det regelbundet tillkommer nya företag på marknaden är det svårt för företag att särskilja sig från sina konkurrenter. LÄS MER

  2. 2. Nedåtgående vertikala produktlinjebreddningar : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Jonas Kibreab; Mattias Åkerblom; [2018]
    Nyckelord :marknadsföring; produktlinjebreddningar; varumärkeskoncept; vertikala; litteraturöversikt; marknadsandelar;

    Sammanfattning : Nedåtgående vertikala produktlinjebreddningar (NVP) är ett sätt för företag att nå ut till konsumenter som inte har betalningsviljan för dess nuvarande produkter. NVP görs genom att minska kvaliteten på en produkt inom en viss produktlinje och sedan sälja den till ett lägre pris. LÄS MER

  3. 3. När mode betyder hållbarhet : En kvalitativ studie om hållbart mode ur svenska premiumvarumärken och deras kunders perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josefine Olsson; Charlotte Bjerstaf; [2017]
    Nyckelord :Premiumvarumärken; svenska modeföretag; konsument; hållbarhetsutveckling; kommunikation; hållbar klädkonsumtion; hållbart mode;

    Sammanfattning : Modebranschens negativa inverkan på miljön och den ökade klädkonsumtionen har genererat till uppmärksamhet och krav hos kunderna. Produktutveckling med hållbarhet i fokus har snabbt blivit något som modeföretagen jobbar med för att bidra till en hållbar klädkonsumtion och möta kundernas efterfrågan. LÄS MER

  4. 4. Co-branding inom restaurangsektorn : En studie av varumärkeskapital ur ettkonsumentperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Oskar Modig; [2016]
    Nyckelord :brand equity; craft beer; premium brands; mainstream; niche market; cobranding; food beverage; Varumärkeskapital; hantverksöl; Premium; Mainstream; Restaurang; Cobranding; Food Beverage;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen försöker kartlägga vilka produkt- och varumärkesegenskaper som driverkonsumenternas val av premiumöl på restaurang och redovisar en konsumentstudie gjord irestaurangmiljö. Tidigare forskning menar att det finns en outnyttjad potential förrestauranger som vill utnyttja det snabbt ökande intresset för hantverksöl genom co-brandingmed attraktiva premiumvarumärken. LÄS MER

  5. 5. Premiumvarumärken och dess kraft : En kvantitativ studie om premiumvarumärkens påverkan på konsumenters köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Matilda Johnsson; Vidar Tirén; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Till följd av en ökad globalisering har konkurrensen i klädbranschen ökat. Kampen om konsumenterna har hårdnat och detta har ställt höga krav på företagens varumärken. En populär strategi för företag är att lansera premiumvarumärken som står för kläder med hög kvalitet, hög modegrad och medför prestige. LÄS MER