Sökning: "preschool teacher"

Visar resultat 21 - 25 av 1292 uppsatser innehållade orden preschool teacher.

  1. 21. Förskollärares syn på kemi i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur förskollärare integrerar kemi i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Fanny Johansson; [2024]
    Nyckelord :Chemistry; Preschool teacher; Sociocultural theory; View; Förskollärare; Kemi; Sociokulturella teori; Syn;

    Sammanfattning : Denna studie strävar efter en djupare förståelse av förskollärares syn på kemi i förskolans vardag. Genom att tillämpa sociokulturella teorin som en teoretisk ram och genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare, belyser resultatanalysen deras syn på att förhålla sig till naturvetenskapens alla delar, inklusive kemi. LÄS MER

  2. 22. Att lyssna in och ge tillbaka, och dela förundran tillsammans : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter av att skapa fysiska miljöer utifrån barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Johansson; Caroline Fridholm; [2024]
    Nyckelord :Children s view; children s agency; childhood sociological perspective; being becoming; the importance of the physical environment; influence; interest; curiosity; Reggio Emilia; Barnsyn; barns aktörskap; barndomssociologiskt perspektiv; being becoming; fysiska miljöns betydelse; inflytande; intresse; nyfikenhet; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de erfarenheter förskollärare beskriver om skapandet av den fysiska miljön i förskolan utifrån barns intressen, nyfikenhet och undersökande i stunden. För att nå vårt valda syfte har vi utgått från följande frågeställningar: Vilka strategier använder förskollärare för att ge barnen inflytande över utformningen av den fysiska miljön i förskolan? Vilka utmaningar lyfter förskollärare att de möter i skapandet av fysiska miljöer i förskolan utifrån barns intresse och undersökande? Vi har valt att utgå från ett barndomssociologiskt perspektiv i studien, vilket inte enbart handlar om kunskapen om barn och barndom utan något som också bör förstås i relation till tid och rum. LÄS MER

  3. 23. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av hur man stödjer flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Olsson; [2024]
    Nyckelord :Language development; Multilingual children; Native language; Preschool; Preschool teacher.; Flerspråkiga barn; Förskola; Förskollärare; Modersmål; Språkutveckling.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares uppfattningar av hur de stödjer flerspråkiga barn i deras språkutveckling. Studien har utgått från en kvalitativ metod där sex förskollärare intervjuats i samma kommun på tre olika förskolor, varav två förskollärare på respektive förskola. LÄS MER

  4. 24. ”Lär man sig ljuden, så kommer resten av sig självt” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar kring undervisningen inom fonologisk medvetenhet i relation till tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :My Deland; Amanda Johansson; [2024]
    Nyckelord :Phonological awareness; Phonemic awareness; Preschool; Preschool teacher; Limited knowledge; Fonologisk medvetenhet; Fonemisk medvetenhet; Förskola; Förskollärare; Kunskapsbrist;

    Sammanfattning : The aim of this study is to highlight pre-school teachers perceptions and experiences of phonological awareness teaching to see if there is consistency with previous research. As well as whether the preschool teachers consider themselves to have sufficient knowledge to conduct quality teaching in the subject. LÄS MER

  5. 25. Hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Micaela Bergström; Mimmi Östman; [2024]
    Nyckelord :Children with special needs; Inclusions; Tool; Clarifying environment; Preschool teacher; Barn med särskilt stöd; Inkludering; Verktyg; Tydliggörande miljö; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med särskilt stöd och vilka verktyg som används i praktiken. I bakgrunden redovisas förskolans styrdokument, relevanta begrepp, tidigare forskning och teoretisk utgångspunkt och som berör ämnet vi forskat i. LÄS MER