Sökning: "preschool teachers´ approach"

Visar resultat 21 - 25 av 682 uppsatser innehållade orden preschool teachers´ approach.

  1. 21. "Jag gav dem lillfingret men de tog hela handen" : Förskollärares uppfattningar om materialets betydelse för barnens matematiska lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alicia Frödén; Linnea Schönning; [2024]
    Nyckelord :Children s mathematical learning; materials; preschool teachers´ approach; Barnens matematiska lärande; material; förskola; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om förskollärares uppfattningar om materialets betydelse för barnens matematiska lärande. Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer. I studien deltog åtta yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 22. Lågaffektivt bemötande i förskolan - ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Alma Svensson; Emma Söderström; [2024]
    Nyckelord : Low arousal approach; inclusion; preschool teachers approach; challenging behavior; categorizing ; Lågaffektivt bemötande; inkludering; förskollärares förhållningssätt; utmanande beteende; kategoriserin;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares förståelse och tillämpning för förhållningssättet lågaffektivt bemötande och dess möjligheter att främja en inkluderande förskolemiljö. Genom att utforska hur förskollärare tillämpar lågaffektivt bemötande i förskolans praktik och vilka effekter det kan ha, strävar studien efter att bidra till ökad kunskap om strategier för att skapa en inkluderande förskola för alla barn. LÄS MER

  3. 23. Ska det kallas fri lek? : En fenomenografisk studie om förskollärares och barns uppfattningar om fri lek i förskolans inomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jessica Amneteg; Julia Hultberg; [2024]
    Nyckelord :Democracy; Free play; Influence; Demokrati; Fri lek; Inflytande;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of our study is to describe preschool teachers and children’s experience of influence in free play in the preschool indoor environment.  In our study, we have used semi-structured questions with a flexible interview guide that gives space to develop the answers. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares arbete med dokumentation : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Larsson; Felix Benzon; [2024]
    Nyckelord :Documentation; phenomenography; preschool; preschool teacher.; Dokumentation; fenomenografi; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : The study conducted aims to contribute knowledge about systematic quality work in preschools from the perspective of preschool teachers, with a particular focus on the phenomenon of documentation. A qualitative method employing nine semi-structured interviews supported by a flexible interview guide was utilized as the data collection method. LÄS MER

  5. 25. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER