Sökning: "preschool teachers competencies"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden preschool teachers competencies.

  1. 1. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  2. 2. Preschool- Based Language Support for Language Learning Children in Europe

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Caroline Schuldt; [2022]
    Nyckelord :second language learning children; migration background; preschool; language support;

    Sammanfattning : Children with a migration background already have lower language competencies when they enter preschool than children without, which has an impact on their further language development as well as their acquisition of written language and their further educational biography. The early identification and support of children with special language support needs is of great importance in view of the existing educational inequalities. LÄS MER

  3. 3. Vad kännetecknar det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan? : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter av systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Varvara Koselkova; [2022]
    Nyckelord :didactics; competence; cooperation; preschool; preschool teachers; quality; the systematic quality work; teaching.; didaktik; det systematiska kvalitetsarbetet; förskola; förskollärare; kompetens; kvalitet; samarbete; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Enligt läroplanens riktlinjer ska förskollärare ansvara för att resultat från uppföljningar och utvärderingar systematiskt och kontinuerligt analyseras för att utveckla kvaliteten i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Konsten att arbeta med flerspråkiga barn : En fenomenologiskt-hermeneutisk studie om förskollärares upplevelser av kompetens i arbete med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Sundström; Anthoula Papadopoulou; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; multilingual competence; experience; experiential learning; teacher competence; language development competence; didactics; didactic competence; Flerspråkighet; flerspråkig kompetens; erfarenhet; erfarenhetslärande; lärarkompetens; språkutvecklande kompetens; didaktik; didaktisk kompetens.;

    Sammanfattning : Flerspråkig didaktisk kompetens är ett ämne som diskuteras i forskning för förskolor och grundskolor på grund av att flerspråkiga barn har ökats i Sverige. Resultat från tidigare forskning visar exempelvis att lärare upplever att de inte har den nödvändiga kompetensen för att undervisa flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. “Men vad är egentligen en bra förskollärare?” : En kvalitativ studie om vad förskollärare värdesätter för kompetenser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Jenna Juntikka; Sofia Lohiniva; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; kompetens; konstruktion; kunskap; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att analysera förskollärares konstruktioner av förskollärarkompetenser i undervisningen. Studien har utgått från en kvalitativ metod med socialkonstruktionistiskt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER