Sökning: "preschool teachers"

Visar resultat 1 - 5 av 2266 uppsatser innehållade orden preschool teachers.

  1. 1. ”…Det blir som att lära ett barn att prata svenska fast på samiska…” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns språkutveckling av minoritetsspråket samiska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Larsson Garcia; Sara Pittja; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; minoritetsspråk; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det framgår i lagar och förordningar att Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk har fått ett större utrymme i förskolans läroplan, därför ämnar denna studie ta reda på hur förskollärare tillämpar detta ansvar. Studiens syfte är därmed att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med barns språkutveckling inom minoritetsspråket samiska. LÄS MER

  2. 2. "Vi googlade begreppet genus, då vi inte hade någon direkt uppfattning kring vad det innebär" : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar genus i Tornedalen

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lydia Granvik; Amanda Niemi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur förskollärare i Tornedalen konstruerar genus i förskolan. Studien är av kvalitativ karaktär med utgångspunkt i det socialkonstruktionistiska perspektivet. Datainsamling till studien har skett genom skriftliga intervjuer med 13 förskollärare som är verksamma inom yrket i Tornedalen. LÄS MER

  3. 3. Kvalité i förskolan : Sju specialpedagogers uppfattning om begreppen kvalité och undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Gunilla Wahlström Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; Quality; Special education; Special educator; Systematic quality work; Teaching; Förskola; Kvalitet; Specialpedagog; Specialpedagogik; Systematiskt kvalitetsarbete; Undervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur sju specialpedagoger uppfattar kvalité och undervisning i förskolan. Syftet med studien var att undersöka hur sju specialpedagoger uppfattade begreppet kvalitet i förskolan samt hur begreppet undervisning i förskolan uppfattades. Datainsamlingen har gjorts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. “Mitt ansvar är ju naturligtvis mot familjen men i huvudsak mot barnet, att se till barnets bästa” En kvalitativ studie gällande anmälningsplikt hos förskollärare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Ebba Lundqvist; Julia Pärli; [2020]
    Nyckelord :Reporting obligations; the social services law notification obligation; report of concern in preschools; Social Sciences;

    Sammanfattning : Due to insufficient knowledge on preschool teacher reporting obligations, studies show that fewer reports are made regarding children that might need help. The aim of the study was to illustrate how preschool teachers interpret and apply the law on reporting obligations in preschool activities and to illustrate the collaboration between preschool and social services. LÄS MER

  5. 5. Inomhusmiljöns betydelse för barns lek på förskolan : En kvalitativ studie om hur utformningen av inomhusmiljön påverkar barns lek och fantasi utifrån förskollärares uppfattningar och deras närvaro i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation; Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Liselotte Svensson; Mathilda Cvitan; [2020]
    Nyckelord :Samspel; inomhusmiljön; utformning; lek; fantasi; makt; barnsyn; subjektskapande; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och bidra med kunskap utifrån förskollärarnas uppfattningar om hur utformningen av förskolans inomhusmiljö och förskollärarnas närvaro kan påverka barns lek och fantasi. De frågeställningar som legat till grund för studien är Hur upplever förskollärarna att inomhusmiljöns utformning påverkar barns lek och fantasi? samt Vilken inverkan upplever förskollärare att deras närvaro har på barns lek? För att undersöka detta har fokusgruppsamtal med förskollärare genomförts. LÄS MER