Sökning: "preschool yard"

Visar resultat 16 - 20 av 112 uppsatser innehållade orden preschool yard.

  1. 16. En studie om hur förskolegårdens storlek och kvalitet påverkar barnens möjlighet till fysisk aktivitet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Astrid Virdhall; Viktor Andersson; [2022]
    Nyckelord :Friyta; Förskolegård; Kvalitet; Lekvärdesfaktorn;

    Sammanfattning : Enligt Boverket (2015) leder förtätning av städerna till att allt mindre ytor blir kvar till förskolor, vilket påverkar storleken på förskolegårdarna negativt. Samtidigt är flera forskare överens om den positiva effekt en gård med tillräcklig friyta och goda kvaliteter har för barnens fysiska och mentala hälsa. LÄS MER

  2. 17. Utomhusmiljöns betydelse för barns lärande och utveckling : Åtta förskollärares syn på utomhusmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniella Hamra; Elin Paso; [2022]
    Nyckelord :preschool; preschool yard; outdoor environment; outdoor teaching; förskola; förskolgård; utomhusmiljö; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen är en del av den dagliga rutinen i förskolan och är ett naturligt inslag. Hur gårdarna ser ut samt hur de används skiljer sig mellan förskolor, syftet med denna studie är att undersöka några förskollärares syn på utomhusmiljöns betydelse för barns lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 18. ”De fasta redskapen gör så att barnen övar det sociala samspelet varje dag i utomhusmiljön” : En kvalitativ studie hur barn samspelar vid fasta lekredskap på förskolans gård.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Andersson; Elin Kroner; [2022]
    Nyckelord :Samspel; utegårdar; fasta lekredskap; förskolans gård; mediering; delaktighet; utemiljö; lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur pedagoger upplever att barn samspelar vid utemiljöns fasta lekredskap och vad redskapen möjliggör för barnen. För att uppnå studiens syfte valdes följande frågeställning: Hur upplever pedagoger att barn samspelar vid de fasta lekredskapen på förskolans gård? Studien genomfördes genom att analysera intervjuer med sex pedagoger från tre olika förskolor. LÄS MER

  4. 19. Barns utelek och dess koppling till naturvärden : en studie om förskolebarns utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Malin Wiedewilt; [2022]
    Nyckelord :naturvärden; utelek; förskolegård; barns utveckling; lek; naturelement;

    Sammanfattning : Barn och grönska hör ihop. I ett samhälle där befolkningen växer och städer förtätas så minskar många grönytor. För att stoppa minskningen av grönytor behövs fler argument. LÄS MER

  5. 20. Naturvetenskap på förskolegården - en självklarhet? : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på undervisning i naturvetenskap på förskolegården.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Ekström; Nathalie Lilja Hansson; [2022]
    Nyckelord :preschool teachers perspective; preschool yard; science; teaching.; förskollärares perspektiv; förskolegården; naturvetenskap; undervisning.;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete är en kvalitativ studie som har som syfte att bidra med kunskap om förskollärares perspektiv på undervisning i naturvetenskap på förskolegården. Två frågeställningar används för att konkretisera studiens syfte. Som metod användes en digital enkät, samt sex personliga intervjuer. LÄS MER