Sökning: "preschool year for six-year-olds"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden preschool year for six-year-olds.

  1. 1. Förskolans utemiljö ur barnets perspektiv : en kvalitativ studie om utformningen av förskolans utemiljö med hänsyn till barn i olika åldrars behov

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Alice Ljungdahl; Olivia Sanner; [2021]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; minskade friytor; förskolegårdens utformning; barns perspektiv; olika åldrar; gåturer;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att utifrån barnens perspektiv bidra till ökad kunskap om utformningen av förskolebarns utemiljö. Lek och lekmiljöbehov har varit utgångspunkten för att kunna besvara frågeställningen. LÄS MER

  2. 2. "Undervisning om fakta - en samsyn?" : Om samarbete mellan förskoleklass och grundskolan årskurs 1-3

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ulrika Lindgren; [2016]
    Nyckelord :pre-school class; elementary school grades 1-3; knowledge; learning; förskoleklass; grundskolan årskurs 1-3; kunskap; lärande;

    Sammanfattning : Att främja lärande är ett av skolans uppdrag och en aktiv diskussion om kunskapsbegrepp och kunskapsutveckling bör ske i den enskilda skolan. År 1998 infördes den frivilliga skolformen för sexåringar. LÄS MER

  3. 3. Hur äventyrspedagogik tillämpas på en Reggio Emilia-inspirerad förskola : Reggio Emilia-pedagogers tankar om äventyrspedagogik

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Pettersson; Sebastian Palm; [2013]
    Nyckelord :Adventure Education; Reggio Emilia; learning processes; collaborative learning; experiential learning; experience with all your senses; suspense; fantasy; outdoor environment; outdoor didactics; movement; gross motor skills; Äventyrspedagogik; Reggio Emilia; lärandeprocesser; samarbetsinlärning; upplevelsebaserat lärande; uppleva med alla sinnen; spänning; fantasi; utomhusmiljö; utomhusdidaktik; rörelse; grovmotorik;

    Sammanfattning : Syftet med det självständiga arbetet var att undersöka hur äventyrspedagogik tillämpas i en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Genom att jämföra dessa pedagogiker kan man få syn på likheter och skillnader som motiverar tillämpningens betydelse för barns lärandeprocesser. LÄS MER

  4. 4. Vilken roll spelar förskoleklassen i vårt skolsystem? En studie av läroplanerna för förskolan och grundskolan : Med fokus på rådande diskurser om barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Ida-Lina Jedström; [2012]
    Nyckelord :Curriculum; preschool year for six-year-olds; children’s learning and development; Läroplaner; förskoleklass; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to get a view of the contemporary approach to children´s learning and how children´s learning and development are influenced by the preschool year for six- year olds, by analyzing the Swedish curriculum. What is the purpose of the preschool- year for six year-olds? What does the curriculum say about what children need when entering primary school? I also wish to investigate how through the curriculum common norms and standards, as far as children´s learning are concerned, are shown and discussed. LÄS MER

  5. 5. Lustfyllda möten med böcker och bibliotek : barnbibliotekariers läsfrämjande metoder för sexåringar, samt läsning och böcker för den åldern

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Linnea Rådberg; [2003]
    Nyckelord :library and information science; biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : In this thesis I investigate what librarians working with children do for six-year-olds at the libraries in order to stimulate them to read. I also investigate how children of this age read and what books are like for these beginners. LÄS MER