Sökning: "preschool-education"

Visar resultat 11 - 15 av 105 uppsatser innehållade ordet preschool-education.

  1. 11. Sångstunden i förskolan : En möjlighet för glädje, gemenskap och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Nygren; [2023]
    Nyckelord :Singing time; Zone of proximal development; Mediating artifacts; Support; Interplay; Language development ;

    Sammanfattning : The purpose is to contribute knowledge about how preschool teachers reason about the singing lesson in relation to competence and material and its purpose in preschool teaching. The study therefore investigates how preschool teachers present their musical competence, what material is used in the singing lesson and what are the purposes of the singing lesson in preschool?To provide answers to the above questions, semi-structured interviews have been conducted in two preschools with preschool teachers from four different departments. LÄS MER

  2. 12. Exkludering i den fria leken : Den fria leken och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Bjurbäck; Caroline Olsson; [2023]
    Nyckelord :Free play; exclusion; social interactions; preventive work; Fri lek; exkludering; socialt samspel; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about preschool teachers' different experiences of exclusion in free play within child groups in preschool education. We conducted semi-structured interviews with a flexible interview guide, and to address our research questions, we utilized a phenomenographic analysis model. LÄS MER

  3. 13. ”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Waldhagen; Matilda Waldestål; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. LÄS MER

  4. 14. Bilderböcker som skrämmer vuxna : En bilderboksanalys av ett urval av Gro Dahles och Svein Nyhus barnlitterära verk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Alma Karlsson; Susan Lugowska; [2023]
    Nyckelord :agency; difficult topics; Gro Dahle; preschool; pedagogical tool; agens; förskola; Gro Dahle; pedagogiskt verktyg; svårpratade ämnen;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras Gro Dahles och Svein Nyhus bilderböcker Snäll (2008), Den Arge (2009) och Akvarium (2015) ur ett etnometodologiskt görande-perspektiv och ett symboliskt interaktionistiskt synsätt kring känslor. Analysen är en kvalitativ bilderboksanalys och syftet är att bidra med en fördjupad förståelse kring litteratur som pedagogiskt verktyg i arbetet kring svårpratade ämnen i förskolan. LÄS MER

  5. 15. Förskolepersonals förutsättningar inom det inkluderande arbetet med barn i behov av särskilt stöd : En kvantitativ studie om förskolepersonals inkluderande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Catrine Olsson; [2023]
    Nyckelord :Aid; inclusion; participation; preschool staff s conditions; survey; Delaktighet; enkät; förskolepersonals förutsättningar; hjälpmedel; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskolepersonalens förutsättningar för att skapa ett inkluderande arbetssätt med fokus på barn i behov av särskilt stöd, genom att beskriva och belysa vilka strategier och hjälpmedel som används för barns inkludering och delaktighet i förskolans utbildning. För att utföra studien användes en kvantitativ enkätstudie där personal inom förskolans verksamhet fick besvara frågor utifrån studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER