Sökning: "preschoolchildren"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet preschoolchildren.

  1. 1. Ju större verktygslådan är i ditt språk, ju större möjligheter har du som individ : En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie om svenska förskollärares upplevelser av att kunna utveckla en språkutvecklande praktik som verkar gynnande för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebeca Kvarnström; Hanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early childhood education; Language development; Language-support-practices; Preschoolchildren; Variation in language knowledge.; Förskolebarn; Förskolans undervisning; Kompletterande kommunikativa insatser; Språkutveckling; Varierande språkkunskaper.;

    Sammanfattning : Språkutveckling är en stor del i varje barns liv där förutsättningarna för att ta till sig språkliga kunskaper kan variera från barn till barn. Studiens syfte är att belysa svenska förskollärares upplevelser och erfarenheter med att kunna utveckla en språkutvecklande praktik för alla barn, oavsett behov. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbetsmiljö : Med fokus på stress

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lena Ossiansdotter Hellberg; [2022]
    Nyckelord :Preschool teachers; work environment; stress; framework factor theory; socio- cultural perspective; psychosocial environment and stress; requirements-control-support method; children are not included in the work environment law; statistical problems.; Förskollärare; arbetsmiljö; stress; ramfaktorteorin; sociokulturellt perspektiv; psykosocial miljö och stress; krav-kontroll- stöd metoden; barnen ingår ej i arbetsmiljölagen; statistikproblem.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förskollärares arbetsmiljö med fokus på stress är en masteruppsats i pedagogik med syftet att försöka belysa förskollärares egna uppfattningar. Det fanns många rapporter om förskollärare, arbetsmiljö och stress, på senare år larmrapporter. LÄS MER

  3. 3. Femåringars föreställningar om Covid-19 : En hermeneutisk analys av 12 förskolebarns teckningar och berättelser

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Friman Sussanne; Gustafsson Emil; [2021]
    Nyckelord :förskolebarn föreställningar Covid-19 femåringar teckningar berättelser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka föreställningar av Covid-19 som framkommergenom femåringars teckningar och berättelser. Frågeställningarna berör vilka visuella ochverbala uttryck som femåringar har om Covid-19. LÄS MER

  4. 4. Barns hypoteser och initiativ i en fysikaktivitet om flytkraft : En studie om barns initiativ ien problemlösande aktivitet om flyta-sjunka

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Nina Ekström; [2018]
    Nyckelord :Explain; float; sink; sciences; construction; physics; preschool; problem solving; preschoolchildren; Förklara; flyta; sjunka; vetenskap; konstruktion; fysik; förskola; problemlösning; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur femåriga barn i förskolan förklarar och kommer på lösningar kring ett problemlösande experiment kring det fysikaliska fenomenet flyta-sjunka. Metoden som valts att använda var videoobservation. Studien baseras på en videoobservation under ca 25 minuter med fyra barn i femårsåldern. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers digitala kompetens, förhållningssätt och erbjudande av lärplattan : En kvalitativ studie i förskolans kontext

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Julia Edmundsson; Maria Gabrielsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; IKT; lärplatta; pedagog; samspel; kulturellt redskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om hur pedagogers digitala kompetens påverkar deras förhållningssätt och på vilket sätt barn erbjuds lärplatta i förskolan. I studien används kvalitativa intervjuer och observationer som metod. Undersökningen utgick från totalt fem pedagoger, från två olika förskolor. LÄS MER