Sökning: "preschoolers’ perceptions"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden preschoolers’ perceptions.

  1. 1. Förskolebarns uppfattningar om återvinningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om barns förståelse av vad som händer med avfallet efter det hamnat på återvinningsstationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Kullander; [2022]
    Nyckelord :Förskola; barn; fenomenografi; biologi; återvinning;

    Sammanfattning : By creating an understanding among the younger children of why it is important to take care of our planet, a greater commitment can be created if children gain knowledge and experience at an early age. Recycling of materials is a way to save the earth's resources, the purpose of the study is therefore to contribute with knowledge about children's understanding of the phenomenon of recycling and what happens after rubbish is thrown at the recycling station. LÄS MER

  2. 2. Kvalitativ studie av förskolebarns uppfattningar och känslor kring miljöproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Stålnäbb; Karin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :children; phenomenography; emotions; environmental problems; percep-tions; barn; fenomenografi; känslor; miljöproblem; uppfattningar;

    Sammanfattning : Dagens barn lever i en värld präglad av många stora miljöproblem. Det är dock viktigt att barn ges en positiv framtidstro. Studiens syfte är därför att beskriva förskolebarns olika uppfattningar, tankar och känslor kring miljöproblem. Vi har utgått från kvalitativa intervjuer, som filmats, med 16 barn i åldern fyra till sex år. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns uppfattningar om hushållsavfalls nedbrytningsprocess : En studie om förskolebarns uppfattningar i samband med organiskt ochoorganiskt avfalls nedbrytningsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ida Johansson; [2021]
    Nyckelord :Degradation process; variation theory; waste; perceptions; experience; Nedbrytningsprocess; variationsteori; avfall; uppfattningar; erfarenheter;

    Sammanfattning : One of the biggest environmental issue on our planet is waste that have unnaturally ended up in our nature. By giving the younger children a certain understanding of why we need to take care of our planet, a greater commitment tosustainable development can be created. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns uppfattningar kring vattenresurser utifrån ett hållbarhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; preschoolers’ perceptions; sustainable development; water resources; förskola; förskolebarns uppfattningar; hållbar utveckling; vattenresurser;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate how preschoolers perceive water resources from the viewpoint of sustainability. The study used semi-structured group interviews, conducted with ten children between the ages of 3-5 years at a preschool in Sweden to answer the aim of this study. LÄS MER

  5. 5. Positivt för alla men nödvändigt för vissa : En kvalitativ studie om att möta utmanande barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jasaman Sebghati; Patricia Rytkö Johansson; [2019]
    Nyckelord :preschool; challenging children; low-affective approach; relational perspective; categorical perspective; förskola; utmanande barn; lågaffektivt bemötande; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate and highlight preschool teachers perceptions of challenging children in preschool. Furthermore, the study aims to increase knowledge about what´s most important when encountering with challenging children and which strategies and approaches that are advocated. LÄS MER