Sökning: "preservice teachers"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden preservice teachers.

  1. 1. PRESERVICE TEACHERS’ PROFESSIONAL IDENTITY DEVELOPMENT THROUGH PRESERVICE TEACHER EDUCATION PROGRAMME A Case Study at the Regional Teacher Training Center, Cambodia Puthika Cheab Master’s thesis:

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Puthika Cheab; [2022-02-13]
    Nyckelord :preservice teachers; teacher identity; teacher education; teacher training center; community of practice;

    Sammanfattning : Aim: The current study was conducted to explore how preservice teachers construct their professional identity through their participation in the preservice teacher education programme. Theory: The study employed Kelchtermans’s (1993) Teachers’ Interpretive Framework to capture preservice teachers’ perceptions of teachers’ professional identity and Wenger’s (1998) Community of Practice to discover how they form their professional identity through membership in the community of practice of preservice teachers. LÄS MER

  2. 2. Relationskompetens i skolan : En intervjustudie om grundskollärares och blivande specialpedagogers uppfattningar om hur goda relationer till elever skapas, samt hur specialpedagoger kan stödja utvecklingen av lärares relationskompetens

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Wahlman; Jeanette Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Relational competence in school; teacher- student relationship relations; special educators; Relationskompetens i skolan; lärar- elev relationer; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka fyra låg- och mellanstadielärare och fyra blivande specialpedagogers uppfattningar kring relationskompetens och relationsskapande med bakgrund i att tidigare forskning framhäver vikten av goda relationer mellan lärare och elever som fundamentalt för elevernas välmående och lärande (Sabol & Pianta, 2012). Utifrån det relationella perspektivet ses relationerna som kärnan för all mänsklig aktivitet och tjänar därför som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Queering EFL Teaching : Opportunities and Challenges According to Preservice Teachers

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Alvina Bertilsson; Nora Stimjanin; [2020]
    Nyckelord :Queer theory; Queer pedagogy; Teacher education; ELT; Focus group interviews; Preservice English teachers;

    Sammanfattning : This study examines how preservice teachers reflect upon queer pedagogy in relation to their future profession as English teachers. The purpose is to find out if preservice English language teachers consider queer theory to be important in their future profession, and if they do, find out what aspects they think are important, and what aspect could be challenging. LÄS MER

  4. 4. Introductory physics students' conceptions of algebraic signs used in kinematics problem solving

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Moa Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Algebraic signs; conceptions; introductory kinematics; phenomenography;

    Sammanfattning : The ways that physics students’ conceptualize – the way they experience – the use of algebraic signs in vector-kinematics has not been extensively studied. The most comprehensive of these few studies was carried out in South Africa 15 years ago. LÄS MER

  5. 5. Att skapa sin egen matematikundervisning : En studie kring hur lärarstudenter utvecklas som matematiklärare under VFU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Patrik Petters; [2010]
    Nyckelord :Didaktik; lärarutbildning; matematik; socialisation; VFU;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärarstudenters matematiklärarutveckling under VFU. Studenternas egen uppfattning om vilka faktorer som är avgörande för deras utveckling står i fokus. Metoden för studien är kvalitativa intervjuer. Sådana genomfördes med 4 lärarstudentgrupper. LÄS MER