Sökning: "preshool"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet preshool.

  1. 1. Kemins plats i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på kemins plats i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lisa Ljungquist; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Preschool; Preschool teachers´ views; Qualitative interviews; Science; Förskolan; Förskollärares synsätt; Kemi; Kvalitativa intervjuer; Naturvetenskap;

    Sammanfattning : The aim of this study is to increase knowledge about preschool teachers´ views on the place of chemistry in preshool and how this according to them is made visible in their work. Data was collected through qualitative interviews with five preschool teachers. LÄS MER

  2. 2. Den musikdidaktiska diamanten : Personella, materiella och organisatoriska förutsättningar för musikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Persson; Olle Mörkberg; [2021]
    Nyckelord :Music Preshool Didactics Organisation Competence; Musik Förskola Didaktik Organisation Kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie har växt fram utifrån Malmö stads nulägesbedömning (2020) och de organisatoriska, materiella och personella förutsättningar i förskolan som presenterats däri. Efter vår läsning föddes ett intresse att studera musikundervisning i förskolan utifrån de begrepp som lyfts i rapporten. LÄS MER

  3. 3. BARNS DELAKTIGHET OCH INFLYTANDE I FÖRSKOLAN: : Analys av kurslitteratur inom en förskollärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sara Lundin; Marielle Olsson; [2021]
    Nyckelord :Child participation; Child perspective Children’s perspektive; Influence; Qualitative text analysis; Teachers’ perspectives on the child Child view; Barns delaktighet; Barnperspektiv Barns perspektiv; Barnsyn; Inflytande; Kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utgörs av en kvalitativ textanalys av utvald kurslitteratur inom en förskollärarutbildning. Analysen har tagit stöd i Biestas teori om demokratiska dimensioner inom utbildning (Biesta, 2011a). LÄS MER

  4. 4. Att ordna övergångsprocesser utifrån det enskilda barnet : -En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av övergångar från förskola till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emmeli Engmark; Frida Eriksson; [2021]
    Nyckelord :collaboration; perspective; preschool; preschool teachers´perspective; transition process; transitions; förskola; förskollärares perspektiv; perspektiv; samverkan; övergångar; övergångsprocess;

    Sammanfattning : This study describes transitions from preschool to preschool class. The purpose of this study is to contribute with knowledge of preschool teachers perspectives on their work of adapting transition processes to individual children´s needs and conditions. The focus of the study is preschool teachers descriptions/statements of their work. LÄS MER

  5. 5. Barns möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö : en kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på barns möjligheter till språkutveckling i utomhusmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Malin Lindberg; [2021]
    Nyckelord :conversation; language development; outdoor environment; preschool teacher; förskollärare; samtal; språkutveckling; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att erhålla kunskap om hur förskollärare ser på barns möjligheter till språkutveckling i utomhusmiljön, samt hur de beskriver sitt arbetssätt för att främja barnens språkutveckling i utomhusmiljön. Intresset för att genomföra denna studie grundar sig i den ökade utevistelsen på förskolorna just nu på grund av rådande restriktioner under corona-pandemin. LÄS MER