Sökning: "presidentkandidaterna"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet presidentkandidaterna.

  1. 1. Biden vs Trump : Det amerikanska valet 2020 - En semiotisk bildanalys av svensk dagspress gestaltning av presidentkandidaterna Joe Biden och Donald Trump.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Liv Von Hillevi Arif; Anna Nordström; [2020]
    Nyckelord :Photojournalism; Swedish news media; visual framing; game framing; bias;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Ett val av sanning : En kritisk diskursanalys av sanningsanspråk i det amerikanska presidentvalet 2016

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emil Olovsson; [2019]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; politisk debatt; debatt; media; makt; sanningsanspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att studera sanningsanspråk, alltså hur uttalanden presenteras somrepresentativa för sanning och verklighet, och hur dessa görs i de politiska debatterna mellanDonald Trump och Hillary Clinton i presidentvalet 2016. Analys kring hur debatternas utformningkan gynna och missgynna dess deltagares argumentation görs också. LÄS MER

  3. 3. De skandalösa kandidaterna - Lögnaren från etablissemanget mot Sexisten med affärsimperium. : En studie av hur det amerikanska presidentvalet år 2016 gestaltades i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :David Peterson; Hans Falk; [2017]
    Nyckelord :Gestaltning; presidentkandidaterna; valkampanj; Hillary Clinton; Donald Trump; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet; Expressen; Aftonbladet;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Medierapporteringen kring det amerikanska valet år 2016 har varit enorm i USA såväl som i Sverige. När media rapporterar och skildrar händelser görs en gestaltning. I och med det faktum att världen är obegränsad och mediernas format är begränsat får således all rapportering en viss gestaltning. LÄS MER

  4. 4. Skönheten och odjuret : En kvantitativ innehållsanalys av bilder på Hillary Clinton och Donald Trump

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gabriella Elbied Pettersson; Sophie Bordenave Lindborg; [2016]
    Nyckelord :Gestaltning; visuell gestaltning; genus; presidentkandidaterna; valkampanj; Hillary Clinton; Donald Trump; Dagens Nyheter; New York Times.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Det amerikanska presidentvalet 2016 var unikt – för första gången hade en kvinna chansen att bli president. De båda kandidaterna, Hillary Clinton och Donald Trump, figurerade flitigt i media under respektive valkampanj, inte minst på bild. Och just bilden har fått en allt större betydelse i nyhetsbevakning. LÄS MER

  5. 5. "Första damen - vapen i valet" : En retorisk studie av Michelle Obamas och Ann  Romneys tal under presidentvalet i USA år 2012

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Nevena Filipovic; [2013]
    Nyckelord :The presidential election in The United States 2012; political communication; rhetoric; Michelle Obama; Ann Romney; Presidentvalet i USA 2012; politisk kommunikation; retorik; Michelle Obama; Ann Romney;

    Sammanfattning : Presidentvalet i USA baseras på personval istället för partival och detta personval inkluderar även presidentkandidatens partner. Presidentkandidaternas fruar diskuteras och analyseras idag lika mycket som presidentkandidaterna själva samtidigt som medierna diskuterar vilken av de tidigare presidentfruarna de kommer att efterlikna. LÄS MER