Sökning: "presidentvalet USA"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden presidentvalet USA.

  1. 6. Folkstyre utan folkligt deltagande? - En komparativ fallstudie mellan valdeltagandet i EU och USA.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Thurfjell; Louise Årebäck; [2019]
    Nyckelord :EU; USA; valdeltagande; federationer; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Vår uppsats behandlar lågt valdeltagande i stora federationer, där vi valt att jämföra presidentvalet i USA med Europaparlamentsvalet i EU under två respektive tjugoårsperioder. Vi utgår från ett teoretiskt ramverk som berör olika valsystems mekaniska och psykologiska effekter, hur väljare och politiker prioriterar val genom att klassificera dem som primära och sekundära samt ett eget teoretiskt antagande om att upplevd distans mellan medborgare och beslutsfattare har en påverkan på valdeltagande. LÄS MER

  2. 7. Affärsman och tv-kändis blev president : En kvalitativ studie av Donald Trumps användande av retorik under valkampanjen 2016

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elin Johansson; [2018]
    Nyckelord :Donald Trump; rhetoric; politics; speech; power strategiesm USA; qualitative method; Donald Trump; retorik; politik; maktstrategier; USA; tal; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Donald Trump, välkänd affärsman, programledare och numera USA:s 45:e president. Hur lyckades egentligen en man som inte varit i en politisk position tidigare övertyga ett helt land att han har vad som krävs för att styra det? Studien skall ta reda på vilka retoriska begrepp Trump använt sig av under sin valperiod och vilken effekt de har gett. LÄS MER

  3. 8. De skandalösa kandidaterna - Lögnaren från etablissemanget mot Sexisten med affärsimperium. : En studie av hur det amerikanska presidentvalet år 2016 gestaltades i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :David Peterson; Hans Falk; [2017]
    Nyckelord :Gestaltning; presidentkandidaterna; valkampanj; Hillary Clinton; Donald Trump; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet; Expressen; Aftonbladet;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Medierapporteringen kring det amerikanska valet år 2016 har varit enorm i USA såväl som i Sverige. När media rapporterar och skildrar händelser görs en gestaltning. I och med det faktum att världen är obegränsad och mediernas format är begränsat får således all rapportering en viss gestaltning. LÄS MER

  4. 9. Donald Trump i tidningarna : En kvantitativ innehållsanalys av New York Times och Wall Street Journals rapportering om president Trump inför valet 2016

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anton Johansson; Andreas Lindberg; [2017]
    Nyckelord :Donald Trump; Amerikanska presidentvalet; Gestaltningsteorin; Spelgestaltning; Källförekomst; Valjournalistik;

    Sammanfattning : USA:s presidentval 2016 var ett högst ovanligt val, och var omtalat i stora delar av världen. På demokraternas sida fanns Hillary Clinton, som därmed blev första kvinnan i historien att representera ett av de stora partierna. Republikanerna representerades av Donald Trump, en affärsman god för miljarder utan tidigare politisk erfarenhet. LÄS MER

  5. 10. Clinton eller Trump? : En analys av nyhetsvärderingar i fyra svenska tidningar under presidentvalet i USA 2016

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Jacob Wiberg Engström; [2017]
    Nyckelord :Nyhetsvärderingar; kvantitativ innehållsanalys; källor; Donald Trump; Hillary Clinton;

    Sammanfattning : The main focus of this thesis is the American election of 2016 and how it was reported in four Swedish newspapers; Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Expressen and Aftonbladet. The theoretical approach is based on an analysis of news values, explaining what generally attracts the attention of media outlets, specifically newspapers. LÄS MER