Sökning: "prestationsmätning"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet prestationsmätning.

  1. 1. Att mäta prestation inom revisionsbranschen : En kvalitativ studie om prestationsmätning ur revisorns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Elin Andersson; Nora Stieng; [2023]
    Nyckelord :performance management; performance measurement; financial measures; non-financial measures; efficiency; prestationsledning; prestationsmätning; finansiella mått; icke-finansiella mått; produktivitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prestationsmätning syftar till att styra organisationen i en riktning som ligger i linje med företagets övergripande mål och strategi. Det är ett styrmedel som initialt designades för industrisektorn, vilket resulterat i att frågor ställts huruvida mätningen kan appliceras på tjänsteverksamheter. LÄS MER

  2. 2. Self-assessment for SMEs to address operational and environmental performance. : Combining SCOR, SustainableSCOR, and LCA methodologies in the food industry

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Franz Rothschild; [2022]
    Nyckelord :Supply chain management; environmental management; green supply chain management; sustainable chain management; performance measurement systems; SCOR; LCA; SustainableSCOR; SME;

    Sammanfattning : As world population grows, so does the demand for resources exploitation and transformation. This, in turn, has an effect in the increase of the related wastes. Facing these challenges by designing and developing sustainable products and supply chains, processes, operations, and management is becoming increasingly important. LÄS MER

  3. 3. Prestationsmätning och daglig styrning på enhetsnivå : En fallstudie om utformning och användning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Jessica Bergman; Jennifer Notström; [2022]
    Nyckelord :Performance measurement; Daily control; Management by objectives; Performance measures; Reorganization; Prestationsmätning; Daglig styrning; Målstyrning; Prestationsmått; Omorganisering;

    Sammanfattning : Prestationsmätning och daglig styrning är två frekvent förekommande styrmedel i verksamheter oavsett bransch. I samband med att styrmedel ifrågasätts blir förändringsprocesser aktuella för företag. En vanligt förekommande förändringsprocess idag är en omorganisering. LÄS MER

  4. 4. Målstyrning och prestationsmätning inom offentlig sektor : En fallstudie om Polismyndigheten i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Nima Avazpour; Lukas Bruce; Oscar Weber; [2021]
    Nyckelord :Performance Management; Performance Measurement; Police; Law Enforcement; Public sector; Government directives; Business plan; Monitoring; Målstyrning; Prestationsmätning; Polis; Polismyndigheten; Offentlig sektor; Regering; Regleringsbrev; Verksamhetsplan; Uppföljning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Polismyndighetens mål och budget återfinns i regleringsbrevet som varje år ges ut av regeringen. Genom regleringsbrevet vill regeringen på så sätt styra polisverksamheten. LÄS MER

  5. 5. Kundvärde ur ett helhetsperspektiv vid en kundanpassad produkt : En explorativ fallstudie av kundvärde och värdeskapande ur ett helhetsperspektiv vid kundanpassade produkter.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ebba Nelzén; Matilda Kågebrand Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Customer value; customized products; value creation; holistic perspective; performance measurement; 3D Printing; Kundvärde; kundanpassade produkter; värdeskapande; helhetsperspektiv; prestationsmätning; 3D Printing;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Värdeskapande och att skapa värde har länge varit omtalade fenomen inom företagsekonomisk litteratur. Betydelsen och innebörden av begreppet värdeskapande har dock skiftat från att handla om intern eliminering av icke-värdeskapande aktiviteter till att handla om att skapa värde för kund. LÄS MER