Sökning: "primärvården telefonrådgivning"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden primärvården telefonrådgivning.

  1. 1. Äldre patienters upplevelse av digital rådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Jeanette Hansson; Nathalie Blomqvist Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Digital counseling; eHealth; Elderly people; Experiences; Perception; Digital rådgivning; E-hälsa; Erfarenheter; Upplevelser; Äldre personer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ökade medellivslängden leder till att fler äldre individer söker vård relaterat till geriatriska sjukdomar. Det moderna samhällets digitalisering har implementerats inom vården och anses skapa ökad tillgänglighet och delaktighet för patienter. LÄS MER

  2. 2. Telefonrådgivning inom primärvården : Distriktssköterskors erfarenheter. En kvalitativ intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lovisa Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :distriktssköterska; erfarenheter; Orem; stöd; telefonrådgivning; utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonkontakt är ofta den första kontakten patienterna har med sjukvården. Tri-agering och rådgivning via telefon är en växande och komplex del av sjukvården där be-dömningen av patienten ska utföras utan någon visuell kontakt. Syfte: Distriktsköterskors erfarenheter av telefonrådgivning inom primärvården. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av vårdrelationer vid telefonrådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Joanna Andersson; Ator Drammeh; [2023]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Nurse; Nurse-Patient Relations; Primary Health Care; Telenursing; Telephone Advice Service; Erfarenheter; Kommunikation; Primärvård; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning inom eHälsa är ett växande fenomen i och med en allt mer åldrande befolkning och förändringar i demografin. Primärvårdens telefonrådgivning är den första kontakten med hälso- och sjukvården dit patienten ringer för att få hjälp och stöd. LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskors erfarenhet av symtombild och behandlingsbehov hos individer med RLS-associerade symtom vid telefonrådgivning inom primärvården : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Camilla Strömberg; Alexandra Säwén; [2023]
    Nyckelord :augmentation; communication; diagnosis; prevalence; primary care nursing; Restless legs syndrome; augmentation; diagnos; kommunikation; omvårdnad inom primärvård; prevalens; Restless legs syndrome;

    Sammanfattning : Bakgrund: Restless legs syndrome (RLS) är en vanligt förekommande, underdiagnostiserad neurologisk sjukdom som orsakar lidande hos individen. Distriktssköterskor i telefonrådgivning utgör ofta första patiententkontakten med primärvården. LÄS MER

  5. 5. Att bedöma vårdbehov utan visuell kontakt : Distrikt- och sjuksköterskors erfarenheter - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Julia Lundmark; Linda Forsman; [2023]
    Nyckelord :Primärvård; kvalitativ innehållsanalys; erfarenheter; digitalisering; E-kommunikation; vårdbehov; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: När patienter söker hälso- och sjukvård är primärvården ofta den första instansen i vårdledet. Vårdgarantin ställer krav på en god tillgänglighet och utvecklingen av digitala vårdtjänster gör att vårdkontakt via telefon och e-tjänst ofta utgör en större andel än det sedvanliga vårdbesöket. LÄS MER