Sökning: "primary and lower-secondary school"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden primary and lower-secondary school.

  1. 1. THE TINY WEIGHT OF EMPTY SPACE

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria do Carmo Salgueiro Pinto Antunes; [2023-10-10]
    Nyckelord :Death; Grief; Digitalization; Professional practice; Multimodal literacies;

    Sammanfattning : Purpose: The primary purpose of this study is to display the multimodal literacies embedded in how professionals deal with death and grief within two digitalized professional environments. One is a center for palliative care, in which death is at the center of professional practice. LÄS MER

  2. 2. Hbtq+ och skolbibliotek : Skolbibliotekspersonals arbete med Hbtq+ på grundskolebibliotek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ebba Nydahl; [2022]
    Nyckelord :hbtq ; skolbibliotek; skolbibliotekspersonal; grundskola; barn och ungdomar; litteraturförmedling; inkludering.;

    Sammanfattning : This study examines how school library staff at Swedish school libraries work with and include LGBTQ + in their work. The study examines how the LGBTQ + perspective is included in different areas of the school library and how such inclusive work benefits school libraries and it’s students. LÄS MER

  3. 3. Dialogisk undervisning inom matematik : En fallstudie kring hur dialogisk undervisning framträder på låg-, mellan- respektive högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sogol Bazzazi; [2021]
    Nyckelord :dialogic teaching; talk; repertoires; principles; teaching talk; learning talk; primary and lower secondary school lower stage; middle stage; upper stage ; dialogisk undervisning; samtal; repertoarer; principer; teaching talk; learning talk; lågstadiet; mellanstadiet; högstadiet; matematikundervisning;

    Sammanfattning : På grund av mångfalden i dagens svenska skolor kan inte alltid traditionellt arbetssätt i matematikundervisning främja elever att utveckla sina förmågor såsom analys- och resonemangsförmåga. Läroboksstyrda lektioner ger inte elever möjligheter att komma till tals, lyssna på andras resonemang, tänka kritiskt och analysera andras tankesätt. LÄS MER

  4. 4. Ämnesintegrering ur lärarperspektiv med fokus på teknikämnet : En kvalitativ intervjustudie av verksamma lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mariam Barazeghi; [2021]
    Nyckelord :Subject integration; interdisciplinary education; technical subject; Ämnesintegrering; ämnesövergripande undervisning; teknikämnet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine teachers perceptions of subject-integrated teaching, with a focus on the subject of technology. Subject-integrated teaching, in a school perspective, means that two or more subjects elaborates together to create a holistic understanding within a knowledge area. The study has a qualitative approach. LÄS MER

  5. 5. Bedömning och undervisning inom idrott och hälsa : Sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nevhage Max; Lindgren Mette; [2021]
    Nyckelord :Curriculum; Didactics; Equivalent; Equitable; Grading; Pedagogy; Physical education; Teacher; Sweden;

    Sammanfattning : This knowledge overview examines research regarding teaching and grading within the subjectphysical education for lower secondary school and upper secondary school. The essay isrestricted to a gender perspective in order to examine whether there is any impact on teachingand grading related to gender. LÄS MER