Sökning: "primary school for children with intellectual disabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden primary school for children with intellectual disabilities.

  1. 1. Kampen om särskolan : Carlbeck-kommitténs utredning av särskolan i fackliga tidningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anders Bergfjord; Martin Thorén; [2021]
    Nyckelord :Special school Compulsory school for pupils with learning disabilities Compulsory school for children with severe learning disabilities; Intellectual disability; Salamanca declaration; PISA Programme for International Student Assessment; Särskola; Intellektuell funktionsnedsättning; Lärarförbundet; Carlbeck-kommittén; Salamancadeklarationen; PISA Programme for International Student Assessment;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur diskussionerna kring avskaffandet eller behållandet av särskolan som skolform i relation till Carlbeck-kommitténs arbete har förts i Lärarförbundets (LF) tidningar. Studien ingår i forskningsprojektet From Salamanca to PISA. LÄS MER

  2. 2. Inclusive education in Europe : A systematic literature review about the benefits of inclusive education for primary school aged children with intellectual disabilities

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann-Marie Sander; [2021]
    Nyckelord :inclusive education; Europe; children with intellectual disabilities; primary school; benefits; participation; sense of belonging;

    Sammanfattning : Inclusive education is one major goal nowadays in the whole world. Looking into policy inclusive education is highly valued and quality and equity shall be ensured that every child can benefit to develop his or her full potential. LÄS MER

  3. 3. Inkludering som perspektiv och verklighet : synen på inkludering hos grundsärskolans pedagoger

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Victoria Löfqvist; [2020]
    Nyckelord :A school for all; inclusion; intellectual disability; participation; primary school for children with intellectual disabilities; Delaktighet; en skola för alla; grundsärskola; inkludering; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilken uppfattning pedagoger som arbetar med elever som tillhör grundsärskolan har om inkludering som begrepp och hur de arbetar med att få eleverna att uppleva delaktighet. Vilka möjligheter och hinder anser de finns för att uppnå en inkluderande skola för särskoleelever. LÄS MER

  4. 4. Konsten att bedöma kunskaper hos elever i grundsärskolan : En intervjustudie med lärare som tar emot nya elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Katarina Andersson; Ulrica Brogren; [2020]
    Nyckelord :Special school; intellectual disability; knowledge assessment; special education teachers; Curriculum ideologies; M. S. Schiro; grundsärskolan; intellektuell funktionsnedsättning; övergångar; kunskapsbedömning; speciallärare; undervisnings ideologier; M. S. Schiro;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva hur lärare i grundsärskolan ser på sitt bedömningsuppdrag isamband med att nya elever tas emot i verksamheten. I grundsärskolan undervisas elever som pågrund av en intellektuell funktionsnedsättning (IF) inte bedöms ha förutsättningar att uppnågrundskolans kunskapskrav. LÄS MER

  5. 5. Mothers’ perceptions of sex education for adolescents with intellectual disabilities : A Systematic Literature Review

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lijin Su; [2019]
    Nyckelord :Intellectual disabilities; parents’ perception; sex education;

    Sammanfattning : Adolescents with Intellectual disabilities (ID) have the same sexual and physiological developments as typically developing adolescents, including the same sexual feeling and sexual needs. However, because of cognitive limitations and lack of self-care abilities, they have a higher risk of sexual assault than others. LÄS MER