Sökning: "primary school for children with learning disabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden primary school for children with learning disabilities.

  1. 1. Kampen om särskolan : Carlbeck-kommitténs utredning av särskolan i fackliga tidningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anders Bergfjord; Martin Thorén; [2021]
    Nyckelord :Special school Compulsory school for pupils with learning disabilities Compulsory school for children with severe learning disabilities; Intellectual disability; Salamanca declaration; PISA Programme for International Student Assessment; Särskola; Intellektuell funktionsnedsättning; Lärarförbundet; Carlbeck-kommittén; Salamancadeklarationen; PISA Programme for International Student Assessment;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur diskussionerna kring avskaffandet eller behållandet av särskolan som skolform i relation till Carlbeck-kommitténs arbete har förts i Lärarförbundets (LF) tidningar. Studien ingår i forskningsprojektet From Salamanca to PISA. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet av grundsärskoleelever i skolbloggar

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Kågebäck; [2019]
    Nyckelord :Participation; participation ladder; ethics; primary school for children with learning disabilities; ascendancy; school blog; Delaktighet; delaktighetsstege; etik; grundsärskola; makt; skolblogg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om personals uppfattningar av och arbete med skolbloggen i en grundsärskola med inriktning ämnesområde. Studien synliggör mönster, metoder och förhållningssätt som främjar elever med medel, måttlig och grav utvecklingsstörning till delaktighet i producering av skolbloggar. LÄS MER

  3. 3. Övergångar för barn/elever med intellektuella funktionsnedsättningar : Didaktiska perspektiv på övergången från förskolan till förskoleklass eller grundsärskola

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Larsson; [2018]
    Nyckelord :didaktik; förskola; förskoleklass; övergångar; intellektuella funktionsnedsättningar; grundsärskolan; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ studie. Syftet med studien var att undersöka hur förskollärares erfarenheter av övergångar används då övergången från förskolan till förskoleklass eller årskurs ett i grundsärskolan planeras för barn med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  4. 4. Möte mellan barn från olika skolformer och kamratrelationer. : En studie om en grundsärskola som är integrerad i grundskolan.

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Dana Hajko; [2016]
    Nyckelord :relationschip; basic learning disabilities; intellektuell funktionsnedsättning; integrering; kamratrelationer;

    Sammanfattning : Title “Meeting between children from different types of schools and peer relationships”  – A study of an elementary special school, that is integrated in an elementary school.   Health and Society   The purpose of this study is to investigate the potential of children with intellectual disabilities to be involved in school activities if their special school is located in the same building as the elementary school. LÄS MER

  5. 5. Outdoor Education and the Inclusion of Children with Special Needs : A Case Study from Germany

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Nationellt centrum för utomhuspedagogik (NCU)

    Författare :Ina Güdelhöfer; [2016]
    Nyckelord :Outdoor Education; inclusion; special needs; disability; experiential learning; practical learning; Germany; primary school;

    Sammanfattning : Inclusion recognises the diversity of people and aims to use these differences as advantages. Since the ratification of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities in 2009 there have been changes to the educational system in Germany; children with special needs are now attending general schools. LÄS MER