Sökning: "primary special education school"

Visar resultat 11 - 15 av 138 uppsatser innehållade orden primary special education school.

  1. 11. Se mina styrkor - inte mina svagheter: en kvalitativ analys : Svensklärares praktik kring stöttning för elever med dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt gymnasieelevers uppfattning om stödet de får

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Shpresa Konjusha; [2023]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing difficulties; scaffolding; adjustment; secondary school; primary school; subject Swedish; education; dyslexi; läs -och skrivsvårigheter; stöttning; extra anpassningar; gymnasiet; högstadiet; ämnet svneska; utbildning;

    Sammanfattning : The overall purpose of the present study is to investigate experiences of adaptations and special support during the final years of school, from junior high school to high school. Part of the aim is to analyse teachers' perceptions of the support they provide in the Swedish language subject to students who have dyslexia and/or reading and writing difficulties. LÄS MER

  2. 12. Musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan : Sex lärares berättelser kring användandet av musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Westerback; [2023]
    Nyckelord :Music; support; pedagogical tool; special education; intellectual disabilities; learning; Musik; stöd; pedagogiskt verktyg; specialpedagogik; lärande; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to shed light on some teachers' image of, and thoughts about, different ways of using music as a pedagogical tool in primary special education, as well as the opportunities and challenges such a way of working entails. Based on the purpose, the following questions have been formulated:  What different ways of working with music as a pedagogical tool in the elementary special school come out through the teachers' statements? What possibilities emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? What challenges emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? The study has a qualitative approach. LÄS MER

  3. 13. Särskilda undervisningsgrupper i Stockholms stads kommunala grundskolor : För vem, med vem och varför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Johnsson; Maria Strand Havel; [2023]
    Nyckelord :municipal elementary schools; special educational perspective; sociocultural theory; inclusion; special teaching group; special support; kommunala grundskolor; specialpedagogiska perspektiv; sociokulturell teori; inkludering; särskild undervisningsgrupp; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Den politiska majoriteten i Stockholms stad beslutade 2019 att alla kommunala skolor senast hösten 2023 ska ha inrättat en lokal särskild undervisningsgrupp. Syftet med denna studie var att kartlägga om och i så fall hur särskilda undervisningsgrupper har organiserats och hur de används på mellan- och högstadiet i Stockholms stads grundskolor. LÄS MER

  4. 14. Stödet och skolan. En kvantitativ studie, ur ett föräldraperspektiv, om stödinsatser, nöjdhet och gymnasiebehörighet hos elever med autism.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Kristina Johansson; Jessika Olin; [2023]
    Nyckelord :autism; school; support; grades; neuropsychiatric disorder; NPD; secondary level education; secondary school eligibility; grundskola; betyg; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; neuropsykiatriska diagnoser; gymnasiebehörighet; NPF; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see what kind of support in school is linked to secondary school eligibility in primary compulsory school and parent satisfaction. The questions this study aims to answer were: (1) What type of support was reported by parents? (2) What connection can be found between the type of support and secondary school eligibility? (3) What connection can be found between the type of support and parental satisfaction? To collect data, we choose to distribute a questionnaire in four different Facebook groups whose members were parents of children with neuropsychiatric disorders or individuals with neuropsychiatric disorders. LÄS MER

  5. 15. Studie- och yrkesvägledares arbetes arbete med barn och unga inom särskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Caroline Veizaga; [2022]
    Nyckelord :Upper Secondary special school; Primary alt. Compulsory special school; Study and career counselor; Inclusion; Social justice; Empowerment; Gymnasiesärskolan; Grundsärskolan; Studie- och yrkesvägledare; Inkludering; Social rättvisa;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att lära mer om studie- och yrkesvägledares arbete i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan. Frågorna som ställs handlar om deras arbete med eleverna och deras föräldrar, eller andra vårdnadshavare, samt andra relaterade ämnen. LÄS MER