Sökning: "priming reklam"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden priming reklam.
1. Primings påverkan på uppmärksamhet av reaskyltsfärg : Finns det en skillnad mellan personer som blivit primad och inte vid uppmärksamhetsgivande på reklamskyltsfärger
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the study was to test whether it was possible to prime the participants to think more about the environment and thereby pay more attention to the green advertising signs then the red ones. To fulfill the purpose, the framing of a question that was constructed was: “is there a difference between group “primed” and group “non-primed” in which color they pay more attention to in advertising signs?”. LÄS MER
2. Blir konsumenter undermedvetet påverkade av reklam i TV-serier? : En kvantitativ studie om subliminal priming
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Med marknader som blir allt mer globaliserade skapas fler möjligheter för företagen att etablera sig i världen samtidigt. Detta har även lett till en hårdare konkurrens vilket skapat svårigheter för företagen att sticka ut och göra sig hörda bland mängden. LÄS MER
3. Subliminal priming : Manipulation till att välja en specifik kulör på plastpåse
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Primad information är lättare tillgängligt i minnet och kan således lättare bli igenkänt. Förutsättningar för priming är bland annat subliminal perception, mål, tillförlitlighet, icke vaksamt och icke vanemässigt. Studiens syfte är att få bredare förståelse gällande subliminal primings påverkan. LÄS MER
4. Välkommen till Dumburken : Politiska reklamfilmer i den svenska televisionen
Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskningSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur innehållet i den politiska tv-reklamen ser ut i Sverige eftersom politikerna själva då har kontroll över hur de vill framställas i mediet. Utgångspunkterna var den svenska politikens medialisering och teorin om priming. LÄS MER
5. Att sticka ut eller passa in : Könsstereotyp tv-reklams inverkan på kvinnors konformitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Denna studie har undersökt huruvida priming för den kvinnliga könsstereotypen i tv-reklam ökar graden av konformitet hos kvinnor. Tidigare forskning har visat att sådan priming kan leda till försämrade prestationer och sänkta ambitionsnivåer hos kvinnor. Deltagarna i studien utgjordes av 76 kvinnliga universitetsstudenter. LÄS MER