Sökning: "principals"
Visar resultat 21 - 25 av 877 uppsatser innehållade ordet principals.
21. Varför TAKK? : Hur rektorer/biträdande rektorer resonerar kring arbetet med TAKK i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är ett sätt att öka barns språkutveckling och stödja barn i sina kommunikativa funktioner, genom att göra teckenrörelser i kombination med det talade språket. TAKK är en metod som används i många förskolor i Sverige, och därmed har ett växande intresse för forskning kring TAKK uppstått. LÄS MER
22. Stöd inom vuxenutbildningen : Rektorers och pedagogers uppfattningar och erfarenheter av elevers behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie inriktar sig mot stöd inom vuxenutbildningen. Studiens syfte är att undersöka det pedagogiska arbetet med fokus på stöd inom Komvux. I undervisningen ska Komvux, enligt skollag och läroplan, ta hänsyn till elevers olika behov (SFS 2010:800). LÄS MER
23. ChatGPT som socialt disruptiv teknologi : En fallstudie om studierektorers inställning till ChatGPT och dess påverkan på utbildning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/InformationssystemSammanfattning : Teknologiutvecklingen av stora språkmodeller har på senaste tiden blivit uppmärksammad genom lanseringen av OpenAI:s ChatGPT. Det har förekommit diskussioner om vad detta innebär för samhället i stort men också hur utbildningen på lärosäten påverkas. LÄS MER
24. Institutionella logikers framträdande i rektorers beslutsfattande roll : En kvalitativ studie om möjligheten till tidigare betyg från rektorers perspektiv
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The purpose of this work was to contribute with increased knowledge about the role of principals as decision-makers in today's education system. This was done by examining 12 principals' experience and actions in relation to a law change that has meant an opportunity to introduce grades from year 4. LÄS MER
25. Rektorer och specialpedagogers uppfattningar om specialpedagogens roll i en organisation med tvålärarskap
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om specialpedagogens yrkesroll i en organisation med tvålärarskap, utifrån vilka förutsättningar rektor ger och vilken funktion specialpedagogen får i organisationen. Genom en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med rektorer och specialpedagoger, analyserades resultat med stöd av systemteorin. LÄS MER