Sökning: "priskonkurrens"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet priskonkurrens.
1. Relationsförändring mellan företagskunder och banker : En kvalitativ studie om hur affärsrelationen för företagskunder har förändrats i en digitaliserad bankmiljö
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva hur digitaliseringen har påverkat företagskunders affärsrelation till banken, samt att identifiera faktorer som kan bidra till att bygga och bevara långsiktigt lönsamma kundrelationer. I inledningen behandlades tidigare forskning, där det konstaterades att banker behöver utveckla en bättre förståelse för sina kunder för att behålla lojala kundrelationer, samt att det fanns ett intresse för vidare studier av digitaliseringens påverkan på relationen mellan banker och dess kunder, från kundens perspektiv. LÄS MER
2. Att styra eller inte styra leverantörers anbudspriser : en analys av hur upphandlande myndigheter får styra leverantörers anbudspriser och om styrning av anbudspriser bör tillåtas
Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Offentlig upphandling har stor betydelse i Sverige och inom området är det viktigt med priskonkurrens både för upphandlande myndigheter och leverantörer. Priskonkurrens medför att myndigheter sparar skattemedel och leverantörer ges möjlighet att konkurrera om kontrakt. LÄS MER
3. Partnering : En utvärdering av samverkan vid om- och tillbyggnad i vårdverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronikSammanfattning : Under många har det riktats kritik mot bygg- och fastighetsbranschen. T.ex. har offentliga utredningar påvisat att byggkostnaderna är för höga, kvaliteten för låg, tidplaner ofta överskrids, konkurrensen för liten etc. LÄS MER
4. Selektiva distributionssystem - En studie av konkurrenslagen och dess tillämpning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Selektiva distributionssystem är marknadsföringsmetod som ofta används vid distribution av exklusiva och tekniskt avancerade varor. Denna typ av distribution innebär att produkter som säljs inom systemet endast distribueras av återförsäljare som är auktoriserade. LÄS MER
5. Kriget som aldrig upphör : En studie om priskonkurrensens påverkan på relationer inom hemelektronikbranschen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida den priskonkurrens som råder mellan detaljister påverkar relationen till producenter. Uppsatsen syftar även till att täcka det kunskapsgap som finns inom området och bidra till en ökad förståelse kring den rådande priskonkurrensen. LÄS MER