Sökning: "prissättning detaljhandeln"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden prissättning detaljhandeln.

  1. 1. Predicting Sales with Deep Learning in a Retail Setting

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Victor Lundell; [2021]
    Nyckelord :applied mathematics; deep learning; neural network; sales; price; price elasticity; retail; tillämpad matematik; djupinlärning; neurala nätverk; försäljning; pris; priselasticitet; detaljhandel;

    Sammanfattning : Product pricing is an always present issue and there are a number of different traditional pricing strategies that can be applied depending on the situation. With an increasing amount of available data, as well as new improved methods to take advantage of this information, companies are presented with the opportunity to become more data driven in their decision making. LÄS MER

  2. 2. The Right Price - At What Cost? : A Multi-industry Approach in the Context of Technological Advancement

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Anna Mikaelsdotter Leijon; [2017]
    Nyckelord :Pricing strategy; Strategic management; Data-driven; Intuition-driven; Strategic decision making; Digitalization; Retail; Customer Value-based pricing; Costbased pricing; Competition-based pricing; Prissättningstrategi; Strategisk ledning; Datadriven; Intuitionsdriven; Strategiskt beslutsfattande; Digitalisering; Retail; Kundvärdesbaserad prissättning; Kostnadsbaserad prissättning; Konkurrensbaserad prissättning;

    Sammanfattning : The business climate is undergoing a transformation and managers are faced with several challenges, not the least of which is related to pricing strategy. With an increased transparency in the market as well as anincreased competitive pressure, and with more sophisticated and well-informed consumers, retail businesses find it hard to navigate the pricing jungle. LÄS MER

  3. 3. Optimala inköpsstrategier för ett förändrat köpbeteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Gustav Kibe; Louice Silvärn; [2016]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; prissättning; inköpsstrategier; lågkonjunktur; realisation; kampanj; mervärde;

    Sammanfattning : Idag råder ett förändrat köpbeteende hos konsumenter där de är medvetna om att de kan und-vika att betala fullpris för en produkt om de avvaktar ett tag. Detaljhandeln erbjuder ständigt möjligheter att handla till reducerat pris i form av realisationer, kampanjer och andra erbju-danden. LÄS MER

  4. 4. Lönsamhetsfaktorer i brittisk nötproduktion : en inblick i McDonald's leverantörskedja

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Riberth Mattias; [2013]
    Nyckelord :pristillfredsställelse; leverantörskedja; nötköttsproduktion; Storbritannien; lönsamhet; kvalitetssäkring; ekonomi; McDonald s;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera hur aktörer i den brittiska leverantörskedjan för nötkött uppfattar sin lönsamhet samt vilka faktorer som är viktiga bakom en god lönsamhet. Syftet med studien är att svenska nötköttsproducenter och McDonald’s ska kunna dra lärdom från den brittiska leverantörskedjan för nötkött. LÄS MER

  5. 5. Hermes Technologies : En entreprenöriell process

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik och naturvetenskap

    Författare :Foad Rahimi; [2005]
    Nyckelord :Entreprenurship; Start-up; ESL-Electronic Shelf Labeling; Entreprenörskap; Nyföretagande; Produktutveckling; Råd och tips vid nyföretagande; Kreativitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete beskriver problem och hinder som uppstår vid nyföretagande och entreprenörskap. Arbetet initierades i en period som karaktäriserades av stora nedskärningar inom den svenska högteknologi industrin och väldigt få examensarbeten var tillgängliga. LÄS MER