Sökning: "prissättning i flygbranschen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden prissättning i flygbranschen.

  1. 1. Prissättning inom flygbranschen En kvantitativ studie av prissättningen på den västsvenska flygmarknaden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :David Johansson Herou; Anders Knutsson; [2013-12-12]
    Nyckelord :Yield Management; Scarcity pricing; prissättning i flygbranschen; dynamisk prissättning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under senare år har flygbolagens prissättningsmodeller blivit allt mer invecklade. Detta har lett till att flygresenärernas möjlighet att ta hänsyn till flygbolagens prismönster har minskat. För att möta denna asymmetriska information har flera studier på den amerikanska marknaden genomförts. LÄS MER

  2. 2. Oljeprisförändring och dess inverkan på flygbranschen

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Akil Ibrahim; Mohammad Nazem-Z; [2006]
    Nyckelord :Flygbransch; oljebransch; korrelation; utbud och efterfrågan; portfolioselektion; energimarknadens misslyckanden; Oljepriset; SAS; Ryanair; airlines prissättning; effektivisering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Råoljor utgör den råvarumässiga grunden för cirka 40 % av den kommersiella energi- marknaden i världen. Därför oljemarknaden har en betydande ekonomisk och politisk roll i världen och betraktas priset på råolja idag som en viktig faktor för utveckling av världsekonomin. LÄS MER

  3. 3. eProcurement på SAS

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mats Andersson; Karin Fröderberg; [2001]
    Nyckelord :eProcurement; indirekt material; inköp; marknadsplats; SAS; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Bakgrund: SAS och 12 andra flygbolag startade under 2001 en marknadsplats som skulle vända sig till flygbranschen. SAS ser dock ett behov att även göra inköp av indirekt material via någon form av e-procurementlösning, till exempel via en marknadsplats, för att på så sätt ytterligare effektivisera sin inköpsprocess. LÄS MER