Sökning: "prissättning marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden prissättning marknadsföring.

  1. 1. Marknadsföringslagen och dynamisk prissättning - Är prismarknadsföring i kombination med dynamisk prissättning förenligt med marknadsföringslagen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Thea Midby; [2021]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; marknadsföringsrätt; prismarknadsföring; dynamisk prissättning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Digitalisation has had a significant impact on the retail industry. Due to strong competition, price-conscious consumers and dynamic pricing (a pricing strategy in which prices varies several times throughout the day) prices in E-commerce are usually lower than prices in traditional commerce. LÄS MER

  2. 2. Edge Service Selection in a Virtual Service Marketplace

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Wenhao Li; [2020]
    Nyckelord :Marketplace; service selection; mobile edge; edge-based services; edge infrastructure services.; Marknadsplats; val av tjänster; mobilkant; kantbaserade tjänster; infrastrukturtjänster.;

    Sammanfattning : A brokerless edge service marketplace could play a significant role in enabling an eco- system where a large number of edge providers and Communication Service Providers (CSPs) offer Mobile Edge Infrastructure Services (EISs) to providers of edge-based applications and services. The marketplace would be the bridge between EIS providers and their customers, managing the relations between actors in the mobile edge eco- system. LÄS MER

  3. 3. Ta det inte personligt! - En kvantitativ studie om personlig prissättning och dess förutsättningar på den svenska marknaden.

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Victoria Johansson; Ludvig Strand; [2019]
    Nyckelord :Personalized pricing; Price discrimination; Dynamic pricing; Personalized recommendations; Retail;

    Sammanfattning : Online shopping and the rise of advanced predictive analysis have made personalized pricing more feasible. However, the viability of online personalized pricing is debatable. While economic theory shows valid arguments for this pricing strategy, many customers perceive it as unfair. LÄS MER

  4. 4. Rosa prissättning - En kvantitativ studie om effekterna av könsbaserad prisdiskriminering

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Sandra Egelbäck Starud; Sara Nillroth; [2017]
    Nyckelord :Gender marketing; Pink Pricing; Price discrimination; Price fairness; Price perception;

    Sammanfattning : The New York City Department of Consumer Affairs conducted a first-ever study of the gender pricing of goods in New York city across multiple industries in December 2015. The study showed that equivalent products marketed towards women often are more expensive than products marketed towards men. LÄS MER

  5. 5. Måste gammal frukt slängas? - En empirisk studie om livsmedelsbutikers förhållande till frukt och grönsaker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Åström; Rasmus Platenik; [2016-05-09]
    Nyckelord :Livsmedelsbutik; Matsvinn; Ful frukt och grönt; ICA Kvantum Lerum; Hemköp Vasagatan; Lönsamhet; Kannibalisering; Kundbaserad prissättning; Retail Management; Marknadsföring; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera möjligheten för livsmedelsbutiker att utnyttja grönsaker och frukt med ett defekt utseende eller som måste konsumeras inom en snar framtid till försäljning istället för att slängas. Uppsatsen undersöker vidare om det finns intresse för en handel av denna sort samt om butikerna kan finna någon lönsamhet genom försäljningen. LÄS MER