Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Svensk dagligvaruhandel: En het potatis : En marknadsanalys av svensk dagligvaruhandel med huvudsakligt fokus på konkurrens och strategival.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felix Steinauer; Louise Strömlid; [2023]
    Nyckelord :grocery retail sector; market analysis; SCP model; competition; corporate strategy; oligopoly; welfare; dagligvaruhandel; marknadsanalys; SCP-modellen; konkurrens; företagsstrategi; oligopol; välfärd;

    Sammanfattning : This thesis aims to conduct a market analysis of the Swedish grocery retail market, with a primary focus on the current market competition and strategic choices. The market analysis is done in order to investigate whether insufficient competition is a contributing factor to the high food prices today. LÄS MER

  2. 2. Att utveckla prissättningsstrategier genom samverkan : En studie av premiumprodukter för gödningsmedel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Karl Pettersson; Milly Ngo; Emma Lundgren; [2023]
    Nyckelord :prissättningsstrategi; samverkan; gödningsmedel; jordbruksindustri; jordbruksmarknad; hållbarhet; hållbar omställning; prissättning;

    Sammanfattning : Traditionellt sett har prissättningen centrerats kring parametrar som efterfrågan, konkurrenter och kostnader. På senare tid har externa parametrar blivit mer aktuellt att ta med i processen för utvecklandet av prissättningsstrategier. En central del är skapandet av långsiktiga relationer genom samverkan. LÄS MER

  3. 3. Pricing The Value Proposition in Start-up Environment : A multi case study on start-up Pricing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sai Krishna Babu Rajendra Prasad; [2023]
    Nyckelord :Pricing; Startups; WTP; Value Proposition; Prissättning; Startups; WTP; Värde-erbjudande;

    Sammanfattning : Pricing is one of the most critical factors for a company to thrive in the market. Unlike big companies, there is no pricing data available for startup companies. Pricing is one of the factors for startup failure. LÄS MER

  4. 4. Fastighetsmäklares värdering : En studie om beteendekonomiska faktorers påverkan vid värderingar av privatbostäder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Emina Suljanovic; Moa Strid; [2022]
    Nyckelord :valuation; realtor; bias; customer influence; pricing; impartiality; värdering; fastighetsmäklare; bias; kundinflytande; prissättning; opartiskhet;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet är att förstå hur fastighetsmäklare resonerar vid värderingar av privatbostäder. För att kunna undersöka detta har det varit nödvändigt att förstå hur en fastighetsmäklares värderingsprocess går till samt hur de ser och bedömer värdepåverkande faktorer vid värdering av privatbostäder. LÄS MER

  5. 5. Module-based pricing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Martin Byström; [2021]
    Nyckelord :Modularization; Configurability; Module-based Pricing; Pricing Strategy; Value-based Pricing; Modularisering; Konfigurerbarhet; Modulbaserad prissättning; Prissättningsstrategi; Värdebaserad prissättning;

    Sammanfattning : Modularity has the possibility to fulfil a wide range of customer requirements by using relatively few input components. The benefits of modularization from an engineering perspective have been confirmed repeatedly by multiple researchers, but less attention has been drawn to the question of how to effectively price the large number of variants of top-level configurations. LÄS MER