Sökning: "privacy invasion"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden privacy invasion.

  1. 1. Äldre patienters upplevelse av digital rådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Jeanette Hansson; Nathalie Blomqvist Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Digital counseling; eHealth; Elderly people; Experiences; Perception; Digital rådgivning; E-hälsa; Erfarenheter; Upplevelser; Äldre personer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ökade medellivslängden leder till att fler äldre individer söker vård relaterat till geriatriska sjukdomar. Det moderna samhällets digitalisering har implementerats inom vården och anses skapa ökad tillgänglighet och delaktighet för patienter. LÄS MER

  2. 2. En gammal lagstiftning i ny kostym? En rättslägesanalys med särskilt fokus på domstolarnas tolkning och tillämpning av brottet olaga integritetsintrång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Karolina Sandgren; [2023]
    Nyckelord :straffrätt; olaga integritetsintrång; förtal; empirisk undersökning; rättstillämpning; brott; PUL; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The crime of unlawful invasion of privacy took effect in Swedish legislation January 1st 2018 and was introduced as part of the political work to modernize Swedish criminal law to be able to meet the legal challenges in our increasingly digitized society in a more satisfactory way. The rise of the Internet has had positive as well as negative consequences, for individuals as well as for the democratic society at large. LÄS MER

  3. 3. Din integritet är priset du betalar för att dela dina personuppgifter : En kvalitativ studie om hur konsumenter ser på fördelar och risker kopplat till insamling av personuppgifter i marknadsföringssyfte.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Malin Lindfors; Matilda von Reis; [2023]
    Nyckelord :cookies; personal data; privacy concerns; kakor; marknadsföring; personuppgifter; integritet; datainsamling; delning av personuppgifter;

    Sammanfattning : Individualised online marketing requires taking a stand regarding legal laws and user privacy. Although laws and regulations have arisen to strengthen individuals' rights to privacy and data control, the subject is still perceived as complex. LÄS MER

  4. 4. Kundupplevelse av personlig integritet vid datainsamling av personuppgifter i kommersiella syften

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Andrew Moro; Tania Duru; [2023]
    Nyckelord :Data collection; personal integrity; personal data; consumer trust; consumption behavior; personalisation; terms of use; Datainsamling; personlig integritet; personuppgifter; konsumentförtroende; konsumtionsbeteenden; personalisering; användarvillkor;

    Sammanfattning : Studien behandlar fenomenet av datainsamling i försäljningsfrämjande syfte och dess upplevda effekt på personlig integritet för konsumenter. Digital marknadsföringsteknik är en central del av dagens marknader och involverar diverse IT-lösningar för att optimera marknadsföringskampanjer och försäljningsprocesser men även i produktutveckling. LÄS MER

  5. 5. Programmatic Advertising : Effective marketing strategy or invasion of privacy - A study of consumer attitudes towards Programmatic Advertising

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Endi Bolkvadze; Rebecka Ekblad; [2022]
    Nyckelord :Online marketing; Programmatic Advertising; Personalization; The Personalization-privacy paradox; The privacy calculus theory; The utility maximization theory; Personalized ads;

    Sammanfattning : Digital marketing is constantly adapting and evolving in line with technological advances. One of these advances is the digitalization, which has given rise to Programmatic Advertising (PA). In order to practice PA, the companies need to collect data about consumers' preferences and personal interests. LÄS MER