Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Individanpassad marknadsföring : En kvalitativ studie om individanpassad marknadsföring ur ett integritetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Wallin; Linus Sundqvist; [2024]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; Integritet; Privacy Calculus; Privacy Paradox;

    Sammanfattning : Individanpassad marknadsföring blir ett allt mer kraftfullt verktyg för företag. Den fortsatta framväxten av digitala medier leder till en ökad insamling av konsumenters persondata som används för att skräddarsy individuella erbjudanden. LÄS MER

  2. 2. Ett fat serverat med kakor, prediktioner och anpassad kommunikation : En kvalitativ intervjustudie med generation X om övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Lundgren; Sofia Wetterholm; [2023]
    Nyckelord :Qualitative interview study; content analysis; focus group; communication; individualized marketing communication; surveillance capitalism; generation X.; Kvalitativ intervjustudie; kvalitativ innehållsanalys; fokusgrupp; kommunikation; individanpassad marknadskommunikation; övervakningskapitalism; generation X.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre fokusgrupper från generation X uppfattar, tänker och talar om fenomenet övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation. Idag exponeras olika former av marknadskommunikation för individer genom att användare efterlämnar sina personliga preferenser online. LÄS MER

  3. 3. Between Discursive Power, Visibility and Resistance: A Critical Study of Employee Ambassadorship on Social Media

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alessandra Sossini; [2023]
    Nyckelord :employee ambassadorship; employee communication; social media; power; Foucault; discourse; visibility; surveillance; resistance; Social Sciences;

    Sammanfattning : Social media offers employees new opportunities to contribute as communicators and ambassadors to the strategic communication of organizations. However, this study problematizes the prevailing normative and managerial-dominated understanding of self-initiated employee ambassadorship on social media, which neglects power structures in which employees’ communication on social media is embedded. LÄS MER

  4. 4. Unraveling the Paradox: Balancing Personalization and Privacy in AI-Driven Technologies : Exploring Personal Information Disclosure Behavior to AI Voice Assistants and Recommendation Systems

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Leona Saliju; Vladyslav Deboi; [2023]
    Nyckelord :Information disclosure; Risks and Benefits; Voice assistants; Recommendation systems; Privacy calculus; Personalization-privacy paradox PPP ;

    Sammanfattning : As society progresses towards a more algorithmic era, the influence of artificial intelligence (AI) is driving a revolution in the digital landscape. At its core, AI applications aim to engage customers by providing carefully tailored and data-driven personalization and customization of products, services, and marketing mix elements. LÄS MER

  5. 5. Användares syn på integritet och säkerhet i smarta TV-apparater : En studie om uppfattningar och ansvar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Narges Kamyabi; Vanessa Pristiana; [2023]
    Nyckelord :Internet of Things; Smart Home; Smart TV; Internet of Things; Smart Home; Smart TV; Säkerhet; Integritet; Användare; Integritetsparadox; Ansvar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker uppfattningar som användare har gällande integritet, ansvar och säkerhet kring deras Smart TV:s. Det som har analyserats är vem användare anser att ansvaret angående säkerheten ligger hos, om det är tillverkare som står för den eller om andra aktörer bär på ansvaret. LÄS MER