Sökning: "privacy paradox."

Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden privacy paradox..

  1. 16. “What is collected, how much, and what is it used for?” : A comparative qualitative interview study of different media generations' perceptions and attitudes towards data surveillance on digital media platforms.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Nelly Norberg; Petrovic Maja; [2022]
    Nyckelord :Data Surveillance; Privacy Concerns; Targeted Advertising; Attitudes; Digital Natives; Digital Immigrants; Mistrust; Awareness; Knowledge; Focus group interviews; Dataövervakning; Integritetsfrågor; Riktad reklam; Attityder; Digital natives; Digital immigrants; Misstro; Medvetenhet; Kunskap; Fokusgruppsintervjuer;

    Sammanfattning : As digitalization and technology has quickly advanced over the recent years, marketers are becoming increasingly reliant on collecting user data, and targeted advertising has therefore come to be viewed as a form of data surveillance. Due to marketers' ability to analyze online behavior and target consumers with personalized advertising, users are becoming more concerned about their online privacy. LÄS MER

  2. 17. Individanpassad marknadsföring : ett hot mot konsumentens integritet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Mahnoush Arezouvand; Rojano Sadat Rahsepar Mohammadi; [2022]
    Nyckelord :personalized advertising; privacy; privacy paradox; privacy calculus; personal data information; big data.Eshgham; Individanpassad marknadsföring; privacy paradox; privacy calculus; personal data information; big data.;

    Sammanfattning : Individanpassad marknadsföring drivs till stor del av de fördelar som den tillför till ett företags kundrelationer och marknadsföringsresultat. Idag försöker annonsörer möta kundernas förväntningar på en individuell nivå. LÄS MER

  3. 18. In the age of algorithms, what about the consumer? : A qualitative study of consumers' perceptions of and attitudes towards algorithms and how they affect the consumers' online behavior.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Isabelle Erlandsson; [2021]
    Nyckelord :TAM; algorithms; perceptions; attitudes; autonomy; privacy; paradox of choice; adaptive behavior;

    Sammanfattning : We are moving towards a more digitalized society; we use smart devices and apps, and we can consume and search for things online. This digitalization provides for massive benefits as our behaviors translate into patterns and information on us, and companies can use this to improve their performance and revenue. LÄS MER

  4. 19. The Social Media Dilemma:Millennials Dealing With Data Tracking in a Mediatized Society

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Hannah Volman; [2021]
    Nyckelord :social media; data tracking; privacy paradox; media dilemmas; millennials;

    Sammanfattning : Through its growing popularity, social media platforms have become influential in our society. Data tracking allows social media platforms to continue providing free and personalized services. LÄS MER

  5. 20. Att överväga integriteten på sociala medier : En kvalitativ studie om hur den äldre generationen upplever att dataövervakning påverkar deras integritet på Facebook och hur den förhandlas

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Erika Eliasson; Rebecca Löwy; [2021]
    Nyckelord :integrity; dataveillance; target advertising; media use; elder generation; exclusion; integritet; dataövervakning; riktad reklam; medieanvändning; äldre generationen; utanförskap;

    Sammanfattning : Studien “Att överväga integriteten på sociala medier” ämnar belysa och problematisera hur den äldre generationen förhandlar med sin integritet samt hur den påverkas av dataövervakning. Uppsatsen undersöker den äldre generationen i åldrarna 60–80 år om hur de uppfattar integritet och dataövervakning på Facebook. LÄS MER