Sökning: "problem crowdfunding"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden problem crowdfunding.

  1. 1. Customer engagement and co-creation in crowdfunding : Multi-case study on tabletop Kickstarter campaigns

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Michael Polatos; Andrii Kernitskyi; [2023]
    Nyckelord :Customer engagement; Kickstarter; co-creation co-destruction of value; S-D logic;

    Sammanfattning : Background: Crowdfunding is a new form of financing that has gained popularity among entrepreneurs seeking to fund innovative and creative projects. It involves collecting small amounts of money from a large number of potential backers through specialised websites. LÄS MER

  2. 2. Informationsgivning vid andelsbaserad gräsrotsfinansiering i privata aktiebolag - En utredning av regleringsbehovet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Amalie Söllested; [2023]
    Nyckelord :associationsrätt; civilrätt; rättsekonomi; andelsbaserad gräsrotsfinansiering; privata aktiebolag; informationsgivning; informationsasymmetrier; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Andelsbaserad gräsrotsfinansiering i privata aktiebolag saknar för närvarande en reglering som ställer krav på informationsgivning i svensk rätt, då befintlig reglering endast omfattar publika aktiebolag. Då det inte ställs krav på informationsgivning finns det få incitament för det kapitalsökande bolaget och investeringsplattformen att vid gräsrotsfinansiering dela med sig av information som riskerar att hämma investeringsmöjligheterna och investerarskyddet. LÄS MER

  3. 3. Crowdfunding – Kan det bidra till att minska informationsasymmetrin och det finansieringsgap som råder för nystartade företag?

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Cecilia Arro; Lina Boström; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För såväl samhällsutvecklingen som ökade jobbmöjligheter är uppstart av nya företag en viktig faktor. Däremot visar forskning att ett stort problem med att starta företag är svårigheterna entreprenörerna möter vid ansökan om finansiering. LÄS MER

  4. 4. How do Social Media Entrepreneurs Monetize YouTube?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Artemis Katsimente; Ida-Maja Eldås; [2020]
    Nyckelord :Social Media Entrepreneur; YouTube; Monitization;

    Sammanfattning : Background: Regarding previous literature, there has been much focus on Social Media in recent years. Researchers have elaborated on how social media platforms are tools for big companies or SMEs in terms of marketing and networking. Moreover, research shows how individuals can use social media as an entrepreneurial platform. LÄS MER

  5. 5. Leder en lyckad finansiering till en lyckad investering? : En studie om hur svenska equity crowdfundingföretag utvecklas efter en kampanj

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :George Malki; Ludwig Granström; [2020]
    Nyckelord :Equity crowdfunding; external financing; corporate finance; capital structure; Equity crowdfunding; extern finansiering; företagsfinansiering; kapitalstruktur;

    Sammanfattning : Background: Small and medium-sized enterprises account for the majority of the companies in Sweden. After the financial crisis, external financing has become increasingly difficult and a new phenomenon has emerged called crowdfunding. LÄS MER