Sökning: "problematic school absenteeism and empowerment"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden problematic school absenteeism and empowerment.

  1. 1. Upplevelser och erfarenheter av problematisk skolfrånvaro utifrån elevens perspektiv - en metasyntes

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Christina Koskinen; [2023]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; occupational therapy; occupational justice; lived experiences; Problematisk skolfrånvaro; arbetsterapi; occupational justice; erfarenheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Introduktion: Problematisk skolfrånvaro kännetecknas av att eleven inte mår bra och inte har fått rätt stöd och hjälp. Skolfrånvaro skapar stora samhällskostnader och kan få betydande konsekvenser på individnivå. LÄS MER

  2. 2. Att förebygga att unga hamnar i ett "hemmasittande" : En kvalitativ studie om elevhälsans arbete med tidiga insatser för att förebygga frånvaro i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Linnea Edestedt; Olivia Angelis Lind; [2022]
    Nyckelord :”Acute social withdrawal”; problematic school absenteeism; early intervention; collaboration; student health; Hemmasittande ; problematisk skolfrånvaro; tidiga insatser; samverkan; elevhälsan;

    Sammanfattning : In step with the development of society, new social phenomena develop where ”acute social withdrawl” is one of them. Acute social withdrawl is a phenomenon that is about individuals ending up in a social isolation where they withdraw from different relationships and contexts, such as school. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer för några centrala stödteam i arbetet med problematisk skolfrånvaro

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Torbjörn Pihl; [2021]
    Nyckelord :Central support team; support team; mobile team; factors of success; the student in focus; the need of the student; coworking; problematic school absenteeism and empowerment; Centrala stödteam; stödteam; mobila team; framgångsfaktorer; eleven i centrum; elevens behov; samverkan; problematisk skolfrånvaro och empowerment;

    Sammanfattning : De centrala stödteamen som studerats i denna studie är ett komplement till den lagstadgade verksamheten i sina respektive kommuner i arbetet med elever som utmanar i skolan och /eller är i problematisk skolfrånvaro. De studerade teamen arbetar på uppdrag av socialförvaltningen, Barn och ungdomsförvaltningen eller en kombination av de båda. LÄS MER