Sökning: "problematisering företag"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden problematisering företag.

  1. 1. Koldioxidredovisning inom Byggsektorn: En analys av hur företag inom byggsektorn redovisar koldioxidutsläpp med fokus på impression management och jämförbarhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotta Linger; Alexander Sager; [2024-02-20]
    Nyckelord :Koldioxidutsläpp; Utsläppsmål; CO2-utsläpp; Klimatpåverkan; Scope Hållbarhetsrapportering; impression management; GHG-Protocol; Greenhouse Gas protocol;

    Sammanfattning : Bakgrund & Problematisering: Klimatpåverkan är idag ett aktuellt ämne i samhället och därmed ökar efterfrågan på att företag skall rapportera sina koldioxidutsläpp. Tyvärr finns det brister i de aktuella ramverken för redovisningen vilket har resulterat i ökad möjlighet till användning av olika impression management-strategier för att förbättra hållbarhetsredovisningens utseende i förhållande till det faktiska resultatet. LÄS MER

  2. 2. Kan revisorn vara den avgörande faktorn för små, onoterade, svenska företags överlevnad? - En studie som undersöker sambandet mellan revision och risken att gå i konkurs eller likvidation.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Landerberg; Ella Svensson; [2023-08-10]
    Nyckelord :Revisionsplikt; Konkurs; Likvidation; Onoterade aktiebolag; Altman Z”-score;

    Sammanfattning : Bakgrund och problematisering: För över tio år sedan avskaffades revisionsplikten för en stor andel av de svenska, onoterade aktiebolagen. Samtidigt har vår ekonomi tampats med svårigheter de senaste åren som bland annat beror på Covid-19 pandemin. Detta resulterade i att rekordmånga företag gick i konkurs eller likvidation under 2022. LÄS MER

  3. 3. Volkswagens kommunikation under Dieselgate

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefin Thyberg; Anton Elfström; [2023-06-27]
    Nyckelord :Dieselgate; hållbarhet; Impression management; kriskommunikation; Volkswagen;

    Sammanfattning : Bakgrund & Problematisering: Volkswagen är en av världens största koncerner och när ett fusk likt Dieselgate uppdagas sätts bolagets kommunikation på sin spets. En skandal likt denna skadar bolagets rykte, vilket gör att kommunikationen gentemot sina intressenter kan komma att bli avgörande för bolagets framtid. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell kommunikation inom produktutveckling : En studie om hur kulturella skillnader i kommunikation påverkar produktutvecklingsprocessen i ett multinationellt teknikföretag

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Felicia Karlsson; Emilia Wickléus; [2023]
    Nyckelord :Intercultural; Communication; Culture; Product Development; Interkulturell; Kommunikation; Kultur; Produktutveckling;

    Sammanfattning : Interkulturell kommunikation är kommunikationen som sker mellan människor med olika kulturell bakgrund. Begreppet kultur kan betyda olika saker, detta arbete syftar på nationell kultur. Kulturella skillnader kan leda till brister i kommunikation och missförstånd kan uppstå. LÄS MER

  5. 5. Hur och varför industriföretag använder sig av data från fysiska produkter

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mattias Edeland; Samuel Hemberg Zetterlind; [2023]
    Nyckelord :smart products; smart machines; user data; big data; product development; industry och internet of things; smarta produkter; smarta maskiner; användardata; big data; produktutveckling; industri; internet of things;

    Sammanfattning : De senaste decenniernas teknikutveckling har fört med sig många möjligheter och industriföretags produkter genererar idag stora mängder data, exempelvis bilar. Mjukvaruföretag har legat i framkant vad gäller insamling och analysering av data och industriföretag har därifrån mycket att lära sig. LÄS MER