Sökning: "problematisering företagsekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden problematisering företagsekonomi.

  1. 1. Hållbarhetsrapporter är bra men inte lätt att använda : En kvalitativ undersökning av hållbarhetsrapporter utifrån svenska privatinvesterare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Bazvand Amin; Alisina Heydari; [2023]
    Nyckelord :Retail investors; Sustainability reports; GRI and ESG-ratings; attitude; Privatinvesterare; hållbarhetsrapporter; GRI och ESG-ratings; attityd;

    Sammanfattning : Problematisering: Studien har identifierat brist på forskning som redogör användbarheten av hållbarhetsrapporter för privatinvesterare i Sverige. Befintlig forskning har genomförts mest från företag och institutionella investerares perspektiv, därmed föreligger ett gap som behöver studeras. LÄS MER

  2. 2. Från student till fastighetsmäklare : En kvalitativ studie med inblick i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jonatan Hallqvist; Linus Ottosson Hahne; [2020]
    Nyckelord :Rekrytering; rekryteringsprocessen; varumärkesuppfattning; brand image; employer branding; kommunikationsstrategier; kommunikation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Från student till fastighetsmäklare – En kvalitativ studie med inblick i rekryteringsprocessen    Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi   Författare: Jonatan Hallqvist och Linus Ottosson Hahne    Handledare: Agneta Sundström och Benny Berggren   Datum: Maj 2020   Problematisering och Syfte: Forskningen idag verkar begränsad gällande strategier och kommunikation från fastighetsmäklarföretag mot blivande fastighetsmäklare med syfte att rekrytera. Syftet med studien är därmed att öka förståelsen för hur säljande organisationer använder olika marknadsföringsstrategier med mål att rekrytera studenter samt att förklara deras arbete med varumärkesförmedling. LÄS MER

  3. 3. Lev som du lär! : En fallstudie om intern kunskapsdelning inom försäkringsbranschen

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Therese Gollbo; Linnea Ström; [2020]
    Nyckelord :Knowledge Management; Knowledge Sharing; Leadership; Knowledge Management; Kunskapshantering; Kunskapsdelning; Ledarskap;

    Sammanfattning : Problematisering: Inom försäkringsbranschen har en omfattande förändring nyligen skett genom införlivandet av en ny lag som ställer högre krav på hur kunskap hanteras och delas. Kunskapsdelning är en av de svåraste utmaningarna i modern tid och något som företag ofta misslyckas med. LÄS MER

  4. 4. Digitaliseringens påverkan på företag i tidningsbranschen : En studie i svensk kontext med fokus på företagsaspekter och branschstruktur

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Ellinor Ralmé; Vanessa de Luca; [2020]
    Nyckelord :Digitalization; strategy; business model; business model canvas; business model innovation; dynamic capabilities; industry convergence; industry change; Digitalisering; strategi; affärsmodell; affärsmodellkanvas; affärsmodellinnovation; dynamiska förmågor; branschkonvergens; branschförändring;

    Sammanfattning : Problematisering: En begränsad mängd forskning på tidningsbranschen har genomförts i svensk kontext. Oenighet råder bland forskare vilken del av affärsmodellen som påverkas och på vilket sätt, dessutom är det tvetydigt hurdana affärsmodellsinnovation är framgångsrikt. LÄS MER

  5. 5. Uppköpt! : En inblick i integrationsfasen på ett förvärvat bolag - "Quick and Dirty"

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Paulina Aldén; Mia Behrens; [2019]
    Nyckelord :Acquisition; acquired; integration phase; management; Företagsförvärv; uppköpt; integrationsfas; ledarskap;

    Sammanfattning : Problematisering: Företagsförvärv är en populär strategi bland företag runt om i världen, trots det faktum att närmare 70 % av alla förvärv misslyckas. Tidigare forskning har pekat på integrationsfasen som den kritiska processen för förvärvets framgång. LÄS MER