Sökning: "problematisering historia"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden problematisering historia.

  1. 1. Kan religionskunskap påverka ett identitetsskapande för elever? : En studie av religionsämnets didaktiska konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Fredrik Håkansson; Oliver Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Identitet; identitetsutveckling; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt som granskar och tolkar forskning kring ett identitetsskapande för elever på grundskolan. Under arbetets gång har vi sökt forskning kring sociala strukturer som till exempel skolan. Forskningen har också innefattat styrdokumentens historia och dess formuleringar. LÄS MER

  2. 2. Barnböckerna som alla älskar : studier i hur vi minns Elsa Beskow och hennes författarskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Louise Lundin Kristiansson; [2021]
    Nyckelord :Elsa Beskow; barnböcker; synen på barndomen; litteraturhistoria; History and Archaeology;

    Sammanfattning : När jag var liten läste mamma sagor för mig varje kväll. Favoriterna var bilderböckerna. Den jag tyckte bäst om hette Hattstugan som Elsa Beskow hade skrivit. Inte visste jag då att mamma också hade lyssnat på samma saga när hon var liten när mormor läste för henne. LÄS MER

  3. 3. De bortglömda urfolken : En kritisk diskursanalys om samernas och den nordamerikanska ursprungsbefolkningens framställning i svenska historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Ida Swärd; [2020]
    Nyckelord :samer; indianer; nordamerikanska ursprungsbefolkningen; läroboksgranskning; kritisk diskursanlays; Homi Bhabha; vi och dem ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur samerna respektive den nordamerikanska ursprungsbefolkningen framställs i samtida historieläroböcker för gymnasiets senare historiekurser. Det som undersökts är hur de två ursprungsfolkens historia och kulturmöten framställs i relation till vad som står i Gy11:s läroplan. LÄS MER

  4. 4. ”Inte alla män” – En problematisering av arkeologisk könsbedömning utgående från tidigare tolkningar av två kvinnogravar med hjälp av genusteori

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Johanna Caroline Olsson; [2020]
    Nyckelord :Birkakrigaren; Bj. 581; Barumskvinnan; Bäckaskogskvinnan; archaeological sex determination; gender theory; comparative method.; Birkakrigaren; Bj. 581; Barumskvinnan; Bäckaskogskvinnan; arkeologisk könsbedömning; genusteori; komparativ metod.;

    Sammanfattning : Archaeologists have employed a method to determine individuals’ sex through objects in grave contexts, this method is called archaeological sex determination. However, this method has proven to be misleading in interpretations in correlation with the concepts of gender and sex. LÄS MER

  5. 5. Stärker textböcker i historia normer kring maskulinitet och femininitet? : En kvalitativ studie med genusperspektiv på personbeskrivningar och problematiseringar i textböcker i historia för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zanna Bäckman; Oskar Lehrberg; [2020]
    Nyckelord :Genus; historia; problematiseringar; personbeskrivningar; dikotomier; normer; medeltiden; årkurs 4-6; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om huruvida textböcker i historia för årskurs 4–6 beskriver kvinnor och män som dikotomier, dvs isärhållande av könen, samt om detta problematiseras. Studiens teoretiska utgångspunkter är genussystemets principer enligt Yvonne Hirdman samt femininitets- och maskulinitetsnormerna. LÄS MER