Sökning: "problembarn"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet problembarn.
6. En kritisk diskursanalys av svenska dags- och kvällstidningars framställande av ADHD
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : The aim of this study is to examine how ADHD is discussed in the Swedish mass media. We have examined 21 articles from Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten and Svenska Dagbladet. All articles are reviewed from the newspapers online edition. LÄS MER
7. Lärares syn på familjehemsplacerade barn : En studie av vilket synsätt och vilka uppfattningar som lärarna i skolan har gentemot elever som är placerade i familjehem
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : I den tidigare forskningen kan man se en tendens till ett negativt synsätt på barn som är placerade i familjehem. Både Tideman (2005) och Vinnerljung (2006) lyfter problematiken med att pedagoger anser att barn som är placerade i familjehem ofta visar på olika former av avvikande beteende såsom koncentrationssvårigheter och utåtagerande. LÄS MER
8. En skola för alla - visionen om det inkluderade problembarnet : En komparativ analys av diskurserna kring problembarnen runt förra sekelskiftet och idag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att göra en komparativ analys av diskurserna kring de så kallade ”problembarnen” runt förra sekelskiftet och idag. Undersökningen utgår från sociologen och filosofen Michel Foucaults historiesyn, dvs. LÄS MER
9. Att vara elev på en resursskola : Barns uppfattningar och erfarenheter av sin skolgång
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : I carried out six interviews in a "resource-school". The pupils were between ten and fifteen years old and they were all boys with a conduct disorder. LÄS MER
10. Tjuvögon och långskallar : Skolpersonals beskrivning av erfarenheter och ansvar kring barn med sociala problem
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this study was to investigate how pupils with social dysfunction were defined and described and how the responsibility of the school concerning the needs of these pupils was apprehended. For this matter, in depth interviews with four headmasters and four teachers at three different schools were carried out. LÄS MER