Sökning: "problembeteende kvalitativ"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden problembeteende kvalitativ.
1. Det är inte ditt fel, det är vårt : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattning kring problembeteende i förskolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Denna studie synliggör pedagogers uppfattning om beteendeproblem, strategier för att bemöta dessa och pedagogers tankar om orsakerna till att de uppstår. De tre forskningsfrågorna som studien är uppbyggd kring är; På vilket sätt uppfattar pedagogerna att problembeteenden tar sig uttryck? Hur beskriver pedagogerna sitt sätt att hantera dessa problembeteenden? Vilka uppfattningar har pedagogerna om orsakerna till dessa problembeteenden? Studien utgår från en kvalitativ metod med en fenomenografisk metodansats där analysen är gjord i sju steg. LÄS MER
2. Operationssjuksköterskans upplevelse av problembeteenden
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Operation är en riskfylld och högteknologisk miljö där operationssjuksköterskan planerar, genomför och utvärderar perioperativ omvårdnad med patienten i fokus. Många av arbetsuppgifterna kretsar kring prevention av vårdskador. LÄS MER
3. Bemötande och förhållningssätt till problembeteende : En kvalitativ studie om hur pedagoger bemöter elever med problembeteende, samt om de har ett gemensamt förhållningssätt
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om pedagoger hade ett gemensamt förhållningssätt, samt hur de bemötte elever med problemskapande beteende. Frågeställningarna var: Finns ett gemensamt förhållningssätt i arbetslaget/skolan? Samt Hur gör personal när de bemöter elever med problembeteende? Informanterna bestod av sju lärare vid särskolor med pedagogiskt ansvar. LÄS MER
4. Lågaffektivt bemötande - En "allmängiltig sanning" i förskolans komplexa värld? : En problematiserande och kritisk litteraturstudie som studerar det lågaffektiva bemötandets roll i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Lågaffektivt bemötande är en metod som används för att hantera situationer när problemskapande beteende uppstår. Metoden har under senare år fått en omfattande spridning, även till förskolan där den idag förekommer som pedagogiskt förhållningssätt. LÄS MER
5. Vad är ett problembeteende? : En kvalitativ intervjustudie om problembeteende och konflikter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Konflikter är någonting som uppkommer på förskolan dagligen. Det finns konflikthanteringsmetoder som förskollärare idag tar hjälp av. I studien så presenteras bland annat lågaffektivt bemötande som en metod för att arbeta med konflikter. LÄS MER