Sökning: "problemformulering språk"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden problemformulering språk.

  1. 1. Egna barn och andras ungar : En diskursanalys över hur barn som kan misstänkas för brott kommer till uttryck i rättsliga dokument

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete

    Författare :Jens Olsson; [2023]
    Nyckelord :Diskursanalys; kritisk diskursanalys; språk och makt; tvångsmedel och barn; unga lagöverträdare; polisiärt arbetet;

    Sammanfattning : I denna uppsats behandlas på ett diskursivt plan hur frågor om barn under femton år som nyttjas av annan för kriminell verksamhet, kommer till uttryck i samtida rättsliga dokument med tillhörande remissvar. Problemformulering som ligger till grund för denna studie har bestått av tre frågor; vilka diskursiva antaganden och påståenden figurerar om barn som begår brott i promemorian Ds 2020:23 (?), vilka diskursiva antaganden och påståenden figurerar om barn som begår brott i de inkomna remissvaren (?), och hur återfinns och konstrueras de olika diskurserna i SOU 2022:1? Materialet som ligger till grund för studien utgörs av två utredningar och tillhörande remissvar. LÄS MER

  2. 2. “KRIG - I EUROPA” : En kvalitativ analys av hur kriget i Ukraina omskrivits i Aftonbladet och Dagens Nyheter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Wilmer Nahnfeldt; Ludwig Sjödin; [2023]
    Nyckelord :Fredsjournalistik; Krigsjournalistik; Diskurs; Nyhetsvärdering; Ukraina;

    Sammanfattning : Problemformulering: Mediediskurs kring ett specifikt ämne kan ha stor inverkan på ett samhälle. Hur media gestaltar händelser, länder, politiska personer och frågor kan enligt gestaltningsteorin och dagordningsteorin påverka vad mediekonsumenter tänker och tycker om dessa. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling - allas ansvar, ingens ansvar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanne Ahlsén Mörlin; Fanny Jonsson; Shpend Rukiqi; [2021-04-14]
    Nyckelord :nyanlända elever; högstadiet; språkutvecklande arbetssätt; organisation; lärares uppfattningar; specialpedagogik; stödåtgärder;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har tagit emot ett stort antal nyanlända elever de senaste åren. Krav ställs på kommuner och skolan att skapa goda förutsättningar för de nyanlända elevernas utbildning. Forskning visar hur nära språk- och kunskapsutveckling hänger ihop (Gibbons, 2018; Cummins, 2017; Svensson, 2018). LÄS MER

  4. 4. Vad innebär Thomasevangeliets unika Jesusord? : En analys av de logier som inte förekommer i de kanoniska texterna

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Zacharias Järphed Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Thomasevangeliet; logion; bibelkanon; Nag hammadi; gnosticism; bibelkommentarer; apokryf;

    Sammanfattning : Denna uppsats skrevs som en del av Teologprogrammet på Umeå universitet inom ämnet exegetik och berörde det apokryfiska Thomasevangeliet. Thomasevangeliet är uppdelat i 114 Jesus-ord (logier) och av dessa är det endast 22 som inte har en parallell till Nya testamentets litteratur. LÄS MER

  5. 5. Erfarenheter av att inte bli förstådd : En allmän litteraturöversikt om erfarenheter av att vårda patienter med begränsade språkkunskaper

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Catharina Andersson; [2020]
    Nyckelord :Allmän litteraturöversikt; erfarenheter; kommunikation; sjuksköterska; språkbarriärer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Människor lämnar sina hemländer av olika anledningar, framförallt krig. Sverige har genom invandring blivit ett mångkulturellt land med uppemot 200 olika språk. Brister i kommunikationen kan komma och försvåra vårdandet av patienterna, speciellt vårdandet av de som kommer ensamma. LÄS MER