Sökning: "problemlösning kognition"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden problemlösning kognition.

  1. 1. Språk och språkförståelse i andraspråkselevers matematiska problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Agnieszka Wegemo; [2022]
    Nyckelord :andraspråkselever; matematisk problemlösning; matematiska problem; matematikspråk; språkförståelse;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har sin utgångspunkt i behovet att kunna skapa lärandemiljöer som möjliggör utveckling av matematiska förmågor för alla elever oavsett deras förutsättningar. Undersökningen begränsades till andraspråkselever och deras arbete med matematisk problemlösning. LÄS MER

  2. 2. STEAM-undervisning : En allmän litteraturstudie om vad ämnet Art tillför STEAM-undervisning och på vilket sätt det kan gynna elevers lärande

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Skagerström Olsson; [2022]
    Nyckelord :STEAM-undervisning; estetiska uttryckssätt; tvärvetenskaplig; divergent och konvergent tänkande; lärprocess;

    Sammanfattning : Utbildningsforskare i början av 2000-talet uttryckte ett behov av tvärvetenskaplig undervisning för att stärka elevers begreppsförmåga och öka deras intresse för naturvetenskapliga ämnen samt matematik. Diskussionen inkluderade ämnen som Science, Technology, Engeneering and Mathematics (STEM). LÄS MER

  3. 3. Utan dans? : danskunskap i ett expanderat perspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Jörgen Stövind; [2022]
    Nyckelord :ballet; classical ballet; dance; dance pedagogy; problem solving; cognition; academic skills; vocational education; vocational dance education; balett; klassisk balett; dans; danspedagogik; problemlösning; kognition; akademiska förmågor; yrkesutbildning; yrkesdansarutbildning;

    Sammanfattning : Without dance? – dance knowledge in an expanded perspective   The vocational dancer education in classical ballet's subject-specific intended learning outcomes means many years of dance training that requires sacrifices in other school subjects and other hobbies, without work guarantee. There are more dancers than there are jobs, which is why many people stop dancing after graduation. LÄS MER

  4. 4. Hjärnan - Vän eller fiende? En studie i tankens roll och hur den mentala inställningen påverkar övande och framförande av musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofie Knese; [2021]
    Nyckelord :Övning; Kognition; Klarinett; Motivation; Hälsa; Utveckling; Practice; Cognitive science; Clarinet; Health; Progress; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie kommer från min egen musikutbildning och de hinder jag stött på vilka främst varit av en psykologisk karaktär. Det antyder att musikern stöter på många dolda problem men också att vi har mycket dold potential som vi inte använder. LÄS MER

  5. 5. Jag känner, alltså gör jag : En fallstudie om relationen mellan nio gymnasieelevers lokala affekter och deras arbete med två extremvärdesproblem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Victor Galeano; [2020]
    Nyckelord :affect; local affect; affective pathways; aesthetic; mathematics; problem solving; case study; affekt; lokal affekt; affektvägar; estetik; matematik; problemlösning; fallstudie;

    Sammanfattning : Matematikdidaktisk forskning med fokus på affekt är relativt nytt och har framförallt berört matematikelevers attityder, motivation, intresse och matematikängslan och hur dessa påverkar elevers inlärning och långsiktiga syn på matematiken. Mindre fokus har riktats mot varierande känslotillstånd (lokal affekt) under problemlösning. LÄS MER