Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Problemlösningsstrategier, ett elevperspektiv. : En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Hampus Fahlström; [2024]
    Nyckelord :problem solving strategies; problem solving; secondary school; mathematics and student perspective; lösningsstrategi; problemlösning; högstadiet; matematik; elevperspektiv;

    Sammanfattning : När elever står inför uppgifter inom problemlösning är det ett flertal steg som eleven ska ta sig igenom: Förstå uppgiften, göra någon form av plan, sedan genomföra planen och i bästa fall även gå tillbaka till uppgiften och reflektera över lösning och svar. Syftet med studien var att undersöka och belysa lösningsstrategier inom problemlösning ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Elevers utmaningar vid problemlösning utifrån Polyas lösningsstrategier : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Strid Ellinor; [2023]
    Nyckelord :matematikdidaktik; problemlösning; Polya; utmaningar;

    Sammanfattning : Det finns ett stort behov i Sverige att satsa på matematik i skolan, det visar både PISA och TIMSS-undersökningar. Nationella proven visar även att många elever presterar sämre på uppgifter som bearbetar problemlösningsförmågan. LÄS MER

  3. 3. En studie om lärares återkoppling i samband med problemlösning i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Doverteg Sörlie; [2023]
    Nyckelord :Feedback; problem solving; formative assessment; problem-solving strategies; mathematics; Återkoppling; problemlösning; formativt arbetssätt; lösningsstrategier; matematik;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur lärare för årskurs F-3 undervisar och ger återkoppling inom matematikundervisningen. För att undersöka detta användes semistrukturerade intervjuer med 8 lärare. Lärarna fick i början av intervjun ge återkoppling på två elevlösningar på ett matematiskt problem, en korrekt och en inkorrekt. LÄS MER

  4. 4. Uppgiften var bra för då behöver man inte tänka på bara ett sätt : Elevperspektiv på problemlösning och öppna matematiska problem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Bianca Kulenovic; Hanna Olsson; Josefin Trege Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; öppna matematiska problem; problemlösningsuppgift; upplevelser; strategier; representationer;

    Sammanfattning : Den här empiriska studiens syfte var att undersöka lågstadieelevers upplevelser med att arbeta med öppna matematiska problem genom intervjuer, samt att skapa en större förståelse för hur elever kan lösa dessa typer av uppgifter med hjälp av representationer och lösningsstrategier.  Datan har analyserats utifrån en kvalitativ tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning i matematik: En studie om lärarens återkoppling och dess effekt på elevers prestation igrundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sabina Liljegren; [2023]
    Nyckelord :Matematik; återkoppling; problemlösning; formativt arbetssätt; lösningsstrategier;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur matematiklärare i årskurs 3 arbetar med problemlösning i undervisningen och hur de använder återkoppling för att utveckla elevernas matematikkunskaper. Semistrukturerade intervjuer genomfördes där åtta lärare från tre olika skolor inom samma kommun deltog. LÄS MER