Sökning: "problemlösning och klassrumsinteraktion"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden problemlösning och klassrumsinteraktion.

  1. 1. Språkets betydelse i matematikundervisningen för andraspråkselever

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maryam Meho; [2020-02-26]
    Nyckelord :matematik; andraspråkselever; språk- och kunskapsutveckling; språkutvecklande arbetssätt; problemlösning och klassrumsinteraktion;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inom matematik. Tidigare forskning har visat att det å ena sidan finns fördelar med en tvåspråkig matematikundervisning där eleverna får möjligheten att använda sig av sitt modersmål, å andra kan det vara en påverkande faktor som bromsar andraspråkselevers matematikutveckling. LÄS MER

  2. 2. Klassrumsinteraktion i matematikundervisningen : En studie om hur lärarens frågor och arbetssätt påverkar elevers svar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisa Elstner; [2013]
    Nyckelord :matematik; klassrumsinteraktion; talutrymme; fråga; problemlösning;

    Sammanfattning : Den interaktionellt orienterade klassrumsforskningen har visat att läraren i snitt tar två tredjedelar av talutrymmet i klassrummet och att elevers möjlighet att komma till tals i huvudsak begränsas till att svara på de frågor som läraren ställer. Tidigare studier påpekar att det finns samband mellan hur läraren formulerar sina frågor och ordfrekvensen i elevers svar. LÄS MER